تمامی مطالب

پیش‌بینی برندگان اسکار ۲۰۱۹ در بخش‌های اصلی

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

پیش بینی برندگان اسکار ۲۰۱۹ همیشه جزو کارهای هیجان‌انگیز هفته منتهی به اسکار است. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که چند ماه اخیر برای اسکار خیلی زمان درخشانی نبوده است. از آن تلاش نافرجام‌شان برای پیدا کردن مجری و سر باز زدن کوین هارت بگیرید، شغلی که قبلا آرزوی هر کسی بود و برایش سر و دست می‌شکستند و حالا هیچ‌کس قبولش نمی‌کند، تا تصمیم برای قطع پخش زنده چهار جایزه فنی از جمله فیلمبرداری که با واکنش هالیوود مواجه شد و مجبور شدند از تصمیم‌شان بازگردند.

بزرگترین شب هالیوود حالا برایش تبدیل به بزرگترین دردسر شده است. اما همچنان محبوب‌ترین رقابت سینمایی سال است.

هرچند اتفاقات زیادی ممکن است در یک شب بیفتد که مسیر جوایز سینمایی را به کلی تغییر بدهد. مثلا با جوایز بفتا که نصیب فیلم «سوگلی» شد باید فکر کنیم که آیا ممکن است فیلم یورگوس لانتیموس برنده امسال اسکار شود؟

بیست و هشت روزنامه‌نگار سینمایی که سال هالیوود را پوشش می‌دهند متخصص پیش‌بینی اسکار هستند. و حالا دو هفته مانده به نود و یکمین جایزه اسکار و بعد از اهدای جوایز اتحادیه‌های بازیگران، تهیه‌کنندگان و کارگردانان جمع‌بندی‌هایشان را درباره اسکار انجام داده‌اند. براساس آمارهای به دست آمده از این تحلیلگران از میان هشت فیلمی که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شده‌اند حداقل هفت تا از آنها یک اسکار حتما کسب می‌کنند. از میان این فیلم‌ها هستند آثاری که گمانه زنی می‌شود حتی چهار جایزه اسکار هم به خانه ببرند.

تنها فیلمی که به نظر می‌رسد دست خالی به خانه خواهد رفت «پلنگ سیاه» یا «بلک پنتر» است.

فیلم «روما» که در ده رشته نامزد جایزه اسکار شده است در چهار بخش برنده اصلی رقابت‌ها خواهد بود که سه تا از آنها بخش‌های اصلی است. فیلم «سوگلی» که رقیب سرسخت فیلم کوآرون است سه جایزه اسکار به خانه می‌برد. دو فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» و «معاون رییس‌جمهور» هر کدام نامزد دریافت هشت جایزه اسکار شده‌اند و با دو جایزه مراسم را ترک خواهند کرد.

فیلم‌های «بلککلنزمن» و «حماسه کولی» (بوهمین راپسودی) و «کتاب سبز» هم با یک اسکار به خانه خواهند رفت.

سال گذشته دو فیلم «لیدی برد» و «پست» از میان نه فیلم نامزد شده در بخش بهترین فیلم اسکار تنها آثاری بودند که دست خالی به خانه رفتند.

پیش بینی برندگان اسکار ۲۰۱۹ در بخش بازیگری

بهترین بازیگر نقش اول مرد

برنده: رامی مالک (حماسه کولی)

در بخش بهترین بازیگر همیشه با احتمالی بیش از ۹۵ درصد تحلیل منتقدان و روزنامه‌نگاران درست از کار درمی‌آید. در فصل جوایز این بازیگر که با سریال «آقای روبات» مشهور شد فاتح مطلق همه جوایز بهترین بازیگر مرد نقش اول بود. بیشتر از هنرش باید مدیون کاراکتری باشد که نقش‌اش را بازی کرد. فردی مرکوری، بنیانگذار گروه راک کویین بود. رامی مالک در فیلمی که به اسم یکی از قطعات گروه کویین است نقش او را بازی می‌کند.

تنها رقیبی که می‌شود برایش متصور شد با اختلاف زیاد کریستین بیل است که نقش دیک چنی را در فیلم «معاون رییس‌جمهور» بازی کرده است. بعید است که بیل بتواند اسکار را از چنگ مالک دربیاورد اما به هر حال همیشه بازیگرانی که نقش‌های واقعی را ایفا کرده‌اند مورد علاقه هیات داوران آکادمی بوده‌اند. به خصوص وقتی آن شخصیت واقعی سیاستمدار باشد.

بهترین بازیگر نقش اول زن

گلن کلوز

برنده: گلن کلوز (همسر)

مرد قرار است به استکهلم برود تا جایزه نوبل ادبیات را کسب کند. زن همراهش می‌رود و در طول سفر به انتخاب‌هایی فکر می‌کند که به عنوان همسر مرد به آنها دست زده است. فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام است و گلن کلوز بازیگر نقش اول آن است.

اسکار او هم تقریبا قطعی است و با فاصله زیادی از او الیویا کولمن را برای ایفای نقش ملکه آن در فیلم «سوگلی» یورگوس لانتیموس داریم. ملکه آن اولین ملکه انگلستان بود که اسکاتلند را به خاک انگلستان اضافه کرد و به عنوان ملکه بریتانیای کبیر البته فقط برای چند سال سلطنت کرد. البته در فیلم لانتیموس از او چهره چندان مقتدری ارائه نشده و بیشتر به حاشیه‌های شخصیتی او پرداخته شده است. کولمن بازی شوخ‌طبعانه‌ای در فیلم دارد.

زیر سایه این دو نفر لیدی گاگا که برای فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» از شانس‌های اسکار به شمار می‌رفت کاملا محو شد.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

بهترین بازیگر مکمل مرد

برنده: ماهرشالا علی (کتاب سبز)

اینکه البته ماهرشالا علی را برای بازی در نقش دکتر دونالد شرلی بازیگر نقش مکمل مرد ارزیابی کرده‌اند، خودش جای سوال دارد اما تردیدی نیست که او بهترین گزینه برای کسب اسکار بازیگر نقش مرد مکمل است. در نقش پیانیستی در سال‌هایی که هنوز تبعیض نژادی به خصوص در جنوب آمریکا رواج داشت اما دونالد شرلی چنان استعداد درخشانی بود که او را به لنینگراد فرستادند تا موسیقی بخواند و بعد به همراه دو موزیسین روسی دیگر یک تریو به راه انداخت.

دان شرلی نه میان سیاهپوستان محبوب بود و نه به عنوان سیاهپوست در جامعه سفیدپوستان کاملا جا افتاده بود. ماهرشالا علی این تک افتادگی ظریف پیانیست بزرگ را به شیوه‌ای درخشان در بازی‌اش نشان می‌دهد.

با فاصله زیادی از او ریچارد ای.گرنت دومین احتمال برای گرفتن اسکار نقش مکمل مرد است. او در فیلم «آیا هرگز می‌تونی منو ببخشی؟» بازی کرده است.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

رجینا کینگ

برنده: رجینا کینگ (اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند)

جدیدترین فیلم بری جنکینز که به عقیده برخی چند سال پیش نه چندان منصفانه برای فیلم «مهتاب» اسکار بهترین فیلم را از چنگ «لالالند» دیمین شزل درآورد و از آن خودش کرد امسال در فصل جوایز فقط به خاطر بازی درخشان رجینا کینگ در آن مورد توجه قرار گرفت. فیلم باز هم درباره تبعیض نژادی است و در محله هارلم (محله سیاهپوست‌نشین نیویورک) اتفاق می‌افتد. رجینا کینگ نقش زنی را بازی می‌کند که در حالی متوجه بارداری‌اش می‌شود که نامزدش بی‌گناه به جرم ناکرده بازداشت شده است.

دومین نامزدی که احتمال برنده شدنش می‌رود، البته با اختلاف نسبتا زیاد نسبت به رجینا کینگ، ریچل وایز برای بازی در نقش لیدی مالبرو در فیلم «سوگلی» لانتیموس است. لیدی سارا یا همان لیدی مالبرو دوست مورد اعتماد ملکه آن بود که تقریبا اداره کل کشور را برعهده داشت.

پیش بینی برندگان اسکار ۲۰۱۹ در بخش‌های اصلی

بهترین فیلم

بهترین فیلم

برنده: روما (آلفونسو کوارون)

رقابت اصلی بین فیلم‌های «روما» ساخته آلفونسو کوارون و «کتاب سبز» (گرین بوک) ساخته پیتر فارلی است. «کتاب سبز» درواقع اشاره به کتابی دارد که در دهه ۵۰ و ۶۰ به عنوان مرجعی برای سیاهپوستان بود. کتابی توهین‌آمیز که در آن به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و رستوران‌هایی که سیاهپوستان هم می‌توانستند از آن استفاده کنند اشاره داشت.

تا چند روز پیش فیلم «کتاب سبز» پیشتاز بود اما جوایز اتحادیه کارگردانان ورق را به نفع فیلم آلفونسو کوارون برگرداند. طبق نظر تحلیلگران گلددربی فیلم «روما» در حال حاضر بخت اصلی بردن جایزه بهترین فیلم اسکار است.

این فیلم بعد از یک دهه دومین تجربه شخصی آلفونسو کوارون است که خارج از معادلات هالیوود و در کشور زادگاهش، مکزیک ساخته شده است. فیلم داستان یک زن خدمتکار مکزیکی در دهه هفتاد است که قرار است از خلال داستان او با زندگی طبقاتی و سیاسی مکزیک در آن دهه آشنا شویم.

خیلی‌ها تحت‌تاثیر فیلمبرداری درخشان سیاه و سفید فیلم قرار گرفته‌اند که کار خود آلفونسو کوارون است و خیلی‌های دیگر هم معتقدند «روما» قصه‌ای انسانی و احساس برانگیز است.

اما «کتاب سبز» هنوز هم شانس دوم دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم است هر چند فاصله آن با «روما» زیاد شده است. این فیلم اقتباسی از داستان زندگی تونی واللونگاست. واللونگا در کلوپی در نیویورک کار می‌کرد و برای مدت سه هفته این ایتالیایی‌تبار قلدر راننده دان شرلی پیانیست سیاهپوستی شد که می‌خواست به جنوب آمریکا سفر کند. جایی که تهدیدهای زیادی برای یک سیاهپوست وجود داشت حتی اگر پیانیست و مورد حمایت باب کندی بود.

بهترین کارگردان

بهترین کارگردان

برنده: آلفونسو کوارون

با توجه به جایزه گلدن گلوب در این بخش جایزه آلفونسو کوارون قطعی است. بیش از ۹۹ درصد تحلیلگران مطمئن هستند که کوارون اسکار کارگردانی را به خانه خواهد برد. «روما» کارگردانی ظریف و ماهرانه‌ای دارد و البته در نبود دیمین شزل مهم‌ترین رقیبش احتمالا پاول پاولیکوفسکی کارگردان لهستانی فیلم «جنگ سرد» محسوب می‌شد که تصاویر چشم‌نواز و قاب‌های خارق‌العاده‌ای در این فیلم که اتفاقا آن هم سیاه و سفید است به تصویر می‌کشد.

اما در حال حاضر صدرنشین جدول احتمالات در بخش بهترین کارگردان آلفونسو کوارون است و در رتبه بعدی در کمال تعجب اسپایک لی برای فیلم «بلکککلنزمن» قرار گرفته است. خوشبختانه به نظر می‌رسد کوارون جایزه را برده است چون کارگردانی «بلکککلنزمن» نکته چشمگیری نداشت.

بهترین فیلمنامه اقتباسی

بهترین فیلمنامه اقتباسی

برنده: بلکککلنزمن

به نظر می‌رسد همچنان برگ برنده برخی فیلم‌ها در فصل جوایز استفاده از موج مبارزه با تبعیض نژادی یا تبعیض جنسیتی باشد. فیلم «بلکککلنزمن» اسپایک لی اقتباسی از کتابی به همین نام است که ران استالورث واقعی نوشته است. ران استالورث قهرمان فیلم «بلکککلنزمن» اسپایک لی است.

«بلکککلنزمن» در حقیقت ترکیبی از واژه «بلک» برای فرد سیاهپوست با سه حرف K است که یادآور حروف اختصاری گروه کوکلوکس کلان است. گروهی متشکل از سفیدپوستان که بعد از جنگ داخلی آمریکا سیاهپوستان را مورد آزار و اذیت و حمله قرار می‌دادند.

ران استالورث افسر پلیس آمریکایی سیاهپوستی بود که توانست در نیروی پلیس کلرادو استخدام شود و با پشتکاری که از خودش نشان داد بعدتر به دپارتمان کارآگاهی نیروی پلیس کلرادو برود. او توانست تلفنی تنها سیاهپوست تاریخ باشد که وارد فرقه کوکلوکس کلان شده!

با فاصله زیاد از این فیلم احتمال دوم هم مربوط به یکی دیگر از فیلم‌ها با مضمون تبعیض نژادی است. «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» براساس یک رمان داستانی نوشته جیمز بالدوین ساخته شده است.

بهترین فیلمنامه اریجینال

بهترین فیلمنامه اریجینال

برنده: سوگلی

این یکی از بخش‌های اسکار است که رقابت بسیار نزدیکی میان دو فیلم اول و دومش وجود دارد. رتبه اول فعلا در اختیار فیلم «سوگلی» یورگوس لانتیموس است. لانتیموس پیش از این یک‌بار دیگر برای نوشتن فیلمنامه «لابستر» (خرچنگ) نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش فیلمنامه اریجینال شده بود. البته داستان او برمبنای کاراکترهای واقعی است اما درامش را بر اساس تخیل خودش گسترش داده است. کمااینکه از قدرت‌نمایی ملکه آن در فیلم خبری نیست.

در مقابل «کتاب سبز» که تا چند هفته قبل‌تر با کسب جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلمنامه شانس زیادی داشت که در اسکار هم جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خودش کند حالا در رده دوم قرار دارد. فیلم «کتاب سبز» برمبنای یک داستان حقیقی و کاراکترهای حقیقی ساخته شده درست مثل «سوگلی» اما این فیلم هم منبع اقتباسی مثل کتاب یا نمایشنامه یا حتی فیلم نداشته است و به همین دلیل در بخش بهترین فیلمنامه اریجینال نامزد شده است. داستان واقعی دکتر دان شرلی پیانیست سیاهپوست و راننده‌ سفیدپوست بی‌ظرافت ایتالیایی‌اش در سفری که به جنوب آمریکا دارند.

بهترین فیلم خارجی زبان

برنده: روما (مکزیک)

اگر هیچ اتفاق خاصی نیفتد فاتح بزرگ امسال اسکار طبق پیش‌بینی‌ها «روما» خواهد بود که هم برنده بهترین فیلم خارجی‌زبان و هم برنده بهترین فیلم ۲۰۱۹ خواهد شد.

به هرحال اگر خواستید به دومین احتمال فکر کنید «جنگ سرد» پاول پاولیکوفسکی از لهستان هم می‌تواند گزینه‌ای باشد.

The post پیش‌بینی برندگان اسکار ۲۰۱۹ در بخش‌های اصلی appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا