تمامی مطالب

چرا «فیلم لگو ۲» در باکس‌آفیس شکست خورد؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

انیمیشن «فیلم لگو ۲» (The Lego Movie 2) که به عنوان دنباله انیمیشن «فیلم لگو» ساخته سال ۲۰۱۴ است از آخر هفته گذشته در سینماها اکران شد اما نتوانست طبق پیش‌بینی‌ها عمل کند و با فروش ۳۴ میلیون دلاری در افتتاحیه‌اش تقریبا ۲۰ میلیون دلار کمتر از آنچه پیش‌بینی شده بود فروخت.

در سال ۲۰۱۴ فیلم اول این مجموعه موفق شد فروش موفق ۴۶۹ میلیون دلاری را در سراسر جهان تجربه کند در حالی که فقط ۶۰ میلیون دلار بودجه برای ساخت آن صرف شده بود. همین موضوع و استقبال مخاطبان از اثر اول باعث شد استودیوی سازنده به فکر گسترش پروژه بیفتد و ساخت دنباله‌ای بر فیلم اول و در عین حال چندین فیلم دیگر در این مجموعه را در دستور کار قرار دهد.

می‌شود اشاراتی هم به کمپین تبلیغاتی این انیمیشن داشت. در مجموع تبلیغاتی که پیرامون فیلم لگو ۲ به راه افتاد چندان اثرگذار نبود و این ضرورت را برای مخاطب ایجاد نمی‌کرد که حتما باید در سینما و روی پرده بزرگ این انیمیشن را ببیند.

در سال ۲۰۱۷ شاهد اکران «فیلم لگو بتمن» (The Lego Batman Movie) و «فیلم لگو نینجاگو» (The Lego Ninjago Movie) بودیم. جریانی که بالاخره در ماه میلادی جاری به اکران فیلم لگو ۲ هم رسید. اگر بخواهیم از زاویه دید منتقدان به این دنباله نگاه کنیم می‌توان ادعا کرد ساخته جدید استودیوی برادران وارنر در مجموع مورد پذیرش قرار گرفته گرچه ابدا به اندازه اثر اول تحسین نشده است. در حالی که فیلم اول از وبسایت متاکریتیک نمره ۸۳ را دریافت کرده بود و در میان ۴۳ نقدی که بر آن نوشته شده بود ۳۸ نقد مثبت و ۵ نقد میانه به چشم می‌خورد، این بار شاهد ۴۸ نقد هستیم که نمره متای فیلم را به ۶۵ رسانده و از مجموع ۴۸ نقد، ۳۶ نقد مثبت، ۱۰ نقد میانه و ۲ نقد منفی بر فیلم نوشته شده.

در حالی که منتقدان در مجموع از فیلم لگو ۲ بدشان نیامده اما این انیمیشن ابدا نتوانسته انتظارت تجاری را برآورده کند. در حالی که فیلم اول افتتاحیه ۶۹ میلیون دلاری را در سال ۲۰۱۴ سپری کرده بود و کارشناسان باکس‌آفیس برای قسمت دوم افتتاحیه ۵۵ میلیون دلاری را پیش‌بینی می‌کردند اما این انیمیشن در سه روز اول اکران خود تنها ۳۴.۱ میلیون دلار فروخت.

از جمله دلایل شکست فیلم لگو ۲ احتمالا باید به دو اسپین‌آف بتمن و نینجاگو اشاره کرد که هر دو در سال ۲۰۱۷ اکران شدند و تا حدی به موفقیت این انیمیشن جدید لطمه زدند. در حالی که لگو بتمن تقریبا موفق به حساب می‌آمد اما عرضه یک فیلم دیگر در مجموعه صرفا چند ماه بعد، برند کلی لگو را حسابی تضعیف کرد و اشتیاق مخاطبان به تماشای یک فیلم جدید در این مجموعه را کاهش داد. نینجاگو افتتاحیه ضعیفی هم داشت (۲۰ میلیون دلار) و در مجموع در سراسر جهان ۱۲۳ میلیون دلار فروخت.

با این حال ظاهرا سازندگان مجموعه از این شکست درسی نگرفتند و احساس کردند ساخت یک قسمت دیگر که دنباله فیلم اصلی باشد می‌تواند همه مشکلات را حل کند؛ اتفاقی که حالا شکست دیگری را برای مجموعه رقم زده است.

شاید یکی دیگر از اشتباهات برادران وانر به تاخیر انداختن ساخت قسمت دوم مجموعه بود. گرچه سابقه داشته که استودیوها قسمت جدیدی از مجموعه‌های موفق را با فاصله‌های طولانی مدت بسازند اما لزوما این سیاست برای عموم انیمیشن‌ها جواب نمی‌دهد. شاید بشود «داستان اسباب‌بازی ۳» (Toy Story 3) را ۱۱ سال پس از قسمت بعدی ساخت و کماکان موفق بود اما همه انیمیشن‌ها داستان اسباب‌بازی نیستند و اگر وقتی تنور یک مجموعه داغ است به موقع قسمت بعدی وارد بازار نشود احتمال تجربه یک شکست تجاری افزایش می‌یابد.

نهایتا می‌شود اشاراتی هم به کمپین تبلیغاتی این انیمیشن داشت. در مجموع تبلیغاتی که پیرامون فیلم لگو ۲ به راه افتاد چندان اثرگذار نبود و این ضرورت را برای مخاطب ایجاد نمی‌کرد که حتما باید در سینما و روی پرده بزرگ این انیمیشن را ببیند. شاید بدترین اشتباه کمپین بازاریابی فیلم اینجا بود که آن‌ها تلاش کردند فیلم را به عنوان محصولی که بیشتر ویژه کودکان است تبلیغ کنند و همین موضوع باعث شد بخشی از مخاطب بزرگسال فیلم را از دست بدهند.

The post چرا «فیلم لگو ۲» در باکس‌آفیس شکست خورد؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا