تمامی مطالب

توضیح محسن تنابنده درباره نقش سازمان اوج در تولید فیلم «قسم»

محسن تنابنده که امسال با فیلم دومش در مقام کارگردان به جشنواره فجر آمده، می‌گوید ده سال برای ساخت این فیلم انتظار کشیده بود. او همچنین برای اولین بار درباره مشارکت سازمان اوج در تهیه و تولید «قسم» توضیح داده است.

تنابنده درباره ایده اولیه «قسم» می گوید: «قصه این فیلم ۱۰ سال پیش نوشته شده بود که هیچوقت شرایط ساخت آن برای ما فراهم نشد و بالاخره امسال موفق به فراهم کردن شرایط و ساخت این اثر شدیم.»

به اعتقاد او فیلم «قسم» نسبت به دیگر فیلم‌های سینمای ایران تا حدی متفاوت است: «به نظر من «قسم» قصه جذابی دارد و منتقدانی که تا امروز فیلم را دیده‌اند همه نگاه مثبتی به آن دارند.»

تنابنده ابتدا تصمیم داشته فیلم را در استودیو و با شیوه پرده سبز بسازد. در آخرین لحظه تصمیم او عوض می شود: «ما دکورها را طراحی کردیم و آماده فیلمبرداری بودیم اما از آنجا که بخش زیادی از قصه در یک اتوبوس روایت می‌شود و تعداد نابازیگران فیلم بسیار زیاد بود، هدفی که دنبالش بودم محقق نمی شد. من می‌خواستم فضای فیلم منطبق با واقعیت باشد ولی با شیوه پرده سبز واقع‌گرایی که مدنظر داشتیم حاصل نمی‌شد.»

او در توضیح بیشتر می گوید:«فکر می‌کنم اگر ۹۰ درصد از حجم تولیدی یک اثر با سیستم پرده سبز یا کروماکی ساخته شود حتی با بازیگران حرفه‌ای نیز کیفیت لازم مدنظرحداقل در کشور ما با امکانات فنی موجود حاصل نمی‌شود، به همین دلیل چند روز قبل از شروع فیلمبرداری با وجود اینکه دکورهای لازم آماده بودند به یکباره ترجیح دادم فیلمبرداری «قسم» را در لوکیشن‌های واقعی انجام دهیم و البته این نگاهی کاملاً فنی است که به بحث کارگردانی مربوط می‌شود.»
«قسم» از جمله فیلم های پربحث جشنواره امسال است. این فیلم به دلیل سوژه خاصش می تواند محل بحث خواص باشد و مخاطب عام هم قصه آن را ببیند و سرگرم شود. تنابنده سعی کرده است در وهله اول مخاطب را سرگرم کند و در پوسته زیرین فیلم حکم قسامه را به چالش بکشد: «فکر می‌کنم «قسم» فیلمی مخاطب پسند است. من فیلم را برای مخاطبان سینما ساختم اما مطمئناً با دریافت جایزه خوشحال خواهم شد و قطعاً این مسأله به دیگر فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارند نیز بستگی دارد.»

ماجرای سرمایه گذاری سازمان اوج

در خبرهای غیررسمی از سازمان اوج به عنوان سرمایه گذار«قسم»نام برده می شود. تنابنده می گوید ابتدا تصمیم بر همکاری با اوج وجود داشته است اما این همکاری شکل نمی گیرد. او درباره دلیل تغییر تصمیم می گوید: «در نگاه اول هزینه ساخت این فیلم بسیار بالا بود و به همین دلیل یک نفر قادر به سرمایه‌گذاری در ساخت «قسم» نبود. ضمن این که اگر «قسم» در استودیو به صورت کروماکی ساخته می‌شد هزینه‌اش از ساخت در لوکیشن‌های واقعی قطعاً بیشتر بود. ما پس از اینکه موقعیت ساخت این فیلم در استودیو را فراهم کردیم تصمیم گرفتیم که با هزینه شخصی «قسم» را در فضاهای واقعی بسازیم و با وجود حمایت‌های سازمان اوج همکاری‌مان با این سازمان را متوقف کردیم. بخشی از سرمایه ساخت این فیلم را الهام غفوری و بخش دیگر را جلیل شعبانی فراهم کردند و در واقع این دو نفر سرمایه‌گذار و مالک اصلی این فیلم سینمایی هستند و چون مشکل الهام غفوری برای تهیه‌کنندگی قانونی حل شده است نام جلیل شعبانی و الهام غفوری به عنوان تهیه‌کننده در تیتراژ این اثر آورده خواهد شد.»

نوشته توضیح محسن تنابنده درباره نقش سازمان اوج در تولید فیلم «قسم» اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا