تمامی مطالب

سه فیلم داستانی و یک مستند در پنجمین روز نشست‌های خبری

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

در پنجمین روز برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نشست‌های خبری چهار فیلم «طلا»، «خون خدا»، «شبی که ماه کامل شد» و «دلبند» برگزار شدند.

آبیار: موضوع فیلم دستگیری عبدالمالک ریگی نبود

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور نرگس آبیار (کارگردان)، محمد حسین قاسمی (تهیه کننده)، هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، فرشته صدر عرفایی، پدرام شریفی، امین میری، آرمین رحیمان (بازیگران)، سامان لطفیان (مدیر فیلمبرداری) و حمید نجفی راد (تدوینگر) برگزار شد.

در آغاز این نشست خبری نرگس آبیار درباره دلیل انتخاب موضوع فیلم گفت: موضوع فیلم سال‌ها قبل من را درگیر کرده بود و اخبار مربوط به آن را دنبال می‌کردم. برایم جذاب بود و سال گذشته پیشنهاد شد که کار شود اما متوجه شدم طرح متعلق به آقای اصفهانی است و چون نگاه زنانه‌ای داشت برایم جذاب بود زیرا زنان همیشه کارکتر فیلم‌های من هستند.

یکی دیگر سوالاتی که از کارگردان این اثر سینمایی پرسیده شد درباره طولانی بودن فیلم بود. آبیار چنین پاسخ داد: اینکه ما چند سالی است می‌گوییم یک فیلم باید ۹۰ دقیقه باشد خوب نیست. شما نمی‌توانید سیر تحول یک فرد را در این زمان نشان بدهید، باید زمینه‌ای ایجاد کنید. من اگر ارتباط عاشقانه را اول فیلم کم می‌کردم چه بسا این حس نیمه دوم فیلم پیش نمی‌آمد. خیلی مهم بود که این زمینه چینی شود. در فیلم های این‌چنینی که یک بستر تاریخ معاصر را روایت می‌کند نمی‌شود در ۹۰ دقیقه فیلم را کامل کرد.

کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» درباره اینکه چرا با وجود مستندات کافی درباره دستگیری و کشته شدن عبدالمالک ریگی، در این فیلم تصویری از او دیده نمی‌شود عنوان کرد: موضوع من دستگیری عبدالمالک ریگی نبود. من تنها از زاویه فائزه که یک زن است و عشقی که بین این دو وجود دارد به ماجرای رادیکالیسم دینی که در آن منطقه شکل گرفته نگاه کردم و سعی کردم نشان بدهم حتی عشق هم در نتیجه این تفکر می‌تواند قربانی شود. انتخاب موضوع انتخاب پرریسکی بود ولی وقتی با موضوع مواجه شدم فکر کردم ما از یازده سپتامبر به این طرف شاهد روند این نوع تفکر به خصوص در منطقه خودمان هستیم.

شهبازی: فضای فعلی اینترنت برای نقد فیلم خوب نیست

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «طلا» با حضور پرویز شهبازی (کارگردان)، رامبد جوان، محمد شایسته (تهیه کنندگان)، هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان (بازیگران)، پیمان شایان‌فر (فیلمبردار)، منصور شهبازی (صدابردار)، امیر حسین قدسی (طراح صحنه) و دیگر عوامل فیلم در پردیس ملت برگزار شد.

پرویز شهبازی کارگردان اثر در نشست خبری درباره رئالیستی‌بودن سینمای خود گفت: ظاهر رئالیستی دارد اما سعی می‌کنم از آن عبور کنم. داستان فیلم کاملا تخیلی است.

در ادامه خبرنگاری از نگار جواهریان درباره باورپذیری نقش‌اش سوال پرسید که به جای این بازیگر، کارگردان جواب داد و گفت: اگر باورپذیر نیست باید فیلم را نقد کنند و در قالب یک یادداشت آموزنده به بیننده بگویند که این فیلم چه مشکلاتی دارد. فضای اینترنتی موجب شده هر کسی در یک خط درباره فیلم نظر دهد که این اتفاق خوب نیست و باید به این مسائل بیشتر پرداخته شود.

رامبد جوان یکی از تهیه‌کنندگان این اثر درباره همکاری‌اش با محمد شایسته و این پروژه گفت: تصمیم گرفتیم پول بگذاریم روی هم چهار فیلم بسازیم که پول‌مان نرسید و سه فیلم ساختیم. بخش اجرایی به عهده آقای شایسته است و در بخش‌هایی که فکر کنم می‌توانم بدرد بخورم کمک می‌کنم. در این پروژه بیشتر درگیر خندوانه بودم و بیشتر کارها بر عهده او بوده است. یکی از پروژه‌هایی که فکر کردیم کار بکنیم مربوط به آقای شهبازی بود و فیلم دوم ما شد و از همکاری با او خیلی خوشحالیم. از اینکه با چنین کارگردان باهوشی همکاری کردیم خوشحالیم.

عباس میرزایی: این فیلم دغدغه روزگار من است

منبع: سوره سینما

نشست خبری فیلم «خون خدا» با حضور مرتضی علی عباس میرزایی (نویسنده و کارگردان)، سیاوش حقیقی (تهیه‌کننده)، شیوا ابراهیمی، رضا اخلاقی راد، خسرو احمدی، سعید داخ، میثاق جمشیدی، علیرضا ثانی‌فر، امین میری، فرید سجادی حسینی، حسین غایبی (بازیگران)، لعیا عباس میرزایی (تدوینگر)، هاشم فغانی (طراح چهره‌پردازی)، شهرام نجاریان (مدیرفیلمبرداری)، پیام آزادی (آهنگساز) و بهزاد جعفری (طراح صحنه و لباس) برگزار شد.

در ابتدای نشست خبری عباس میرزایی کارگردان «خون خدا» درباره این اثر سینمایی گفت: فکر می‌کنم هر کسی در زندگی شخصی خودش با توجه به تجربیات به یکسری معنا و مفهوم می‌رسد که می‌تواند با معنا و مفاهیمی که دیگران تجربه می‌کنند،‌ تفاوت داشته باشد. در فیلم ساختن هم همینطور است. این فیلم دغدغه روزگار من است. اینکه دنبال معانی جدید در مفاهیمی که می‌شناسم،‌ بگردم. او افزود: اگر فکر می‌کنید فیلم من متفاوت است،‌ چون شبیه خودم هست. من سعی نمی‌کنم ادای کسی را دربیاورم.

سیاووش حقیقی نیز در پاسخ به سوالی درباره تهیه این فیلم گفت: آقای فرجی به من گفتند که آقای عباس میرزایی قصد دارند چنین فیلمی بسازند. چون من چنین مفاهیمی را دوست دارم،‌ سفری که قرار بود بروم را لغو کردم. تمام عوامل دستمزدشان را برای تهیه این فیلم به خاطر امام حسین (ع) گذاشتند. ۳۰ درصد از هزینه این فیلم را بنیاد سینمایی تامین کرده است. ۲۰۰ میلیون تومان را از فارابی برای ۳۰ درصد این پروژه پول گرفتیم.

حقیقی درباره برنامه اکران «خون خدا» گفت: یکی، دو دفتر پخش که به چنین فیلم‌هایی علاقه دارند، فیلم را دیده‌اند و امیدوار هستم که در روزهایی که بحث محرم پررنگ است، فیلم را بتوانیم اکران کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «خون خدا» در بخش دیگری از سخنانش گفت: قبل از فیلم انزوا، می‌خواستم این فیلم را بسازم. چون مساله‌ای است که سال‌هاست با آن درگیر هستم. آدم‌هایی هستند که جایگاه اجتماعی‌شان را از دست دادند و با آن‌ها مانند انگل رفتار می‌شود. در صورتی که اگر با آن‌ها طور دیگری رفتار شود. آن‌ها بازمی‌گردند. من همه تلاشم را کردم که این فیلم را به بهترین نحو بسازم.

طالبی: سینمای مستندمان پیشروتر از سینمای داستانی است

منبع: سوره سینما

نشست خبری مستند «دلبند» با حضور یاسر طالبی (کارگردان)، الهه نوبخت (تهیه‌کننده)، اکبر رستگار (آهنگساز)، فرزانه فتحی (نویسنده متن سرگذشت) و میثاق مدانلو (صدابردار) برگزار شد.

طالبی درباره محل روستایی که در فیلم «دلبند» نمایش داده می‌شود گفت: اسم این منطقه‌ چراگاه اوپرت است که در ارتفاع البرز و مرز بین استان مازندران و سمنان قرار دارد.

نوبخت تهیه‌کننده این مستند نیز در سخنان خود به اهمیت فیلم مستند اشاره کرد و گفت: کاش در جشنواره فیلم فجر استقبال بیشتری از مستند می‌شد. هرچند که من سه‌، چهار دوره در این جشنواره کار کردم. می‌فهمم هیجان برای سینمای داستانی آنقدر زیاد است که مستند دیده نمی‌شود. اما کاش به آن توجه بیشتری می‌شد.

فتحی درباره نویسندگی مستند «دلبند» گفت: ۸۰ سال زندگی این زن وقتی قرار شد نوشته شود، کار من این بود که شناسه‌های اصلی این زن را بنویسم. هم‌زمان من هم با سوژه آشنا شدم و زندگی واقعی آن‌ها را دیدم. من از زمانی که با خانم فیروزه همراه شدم،‌ جزئیات زندگی‌اش را با زبان خودش نوشتم.

طالبی کارگردان اثر در بخش دیگری از توضیحاتش عنوان کرد: ما حدود دو سال فیلم‌برداری داشتیم و یک‌سال هم مرحله پیش از تولید بود. به جرات می‌توانم بگویم، فیروزه به شدت زنی سخت است. ما به تدریج توانستیم اعتماد او را جلب کنیم. به هر حال شما فیروزه را دیدید، شخصیتی که بسیار آدم معمولی هست اما در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته است. من همیشه استقبال می‌کنم از آدم‌های معمولی که در موقعیت ویژه قرار می‌گیرند. بعد از دو سال او به من گفت حالا من و شما،‌ مادر و فرزند شدیم. او افزود: هر آنچه در زندگی او اتفاق می‌افتاد را ما فیلم‌برداری می‌کردیم. ما از ابتدا به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم دخل و تصرف کنیم. از همان ابتدا از لنز ۵۰ استفاده کردیم و می‌دانستیم که می‌خواهیم مشاهده‌گر باشیم.

کارگردان مستند دلبند بر این نکته نیز تاکید کرد: به جرات می‌توانم بگویم سینمای مستند پیشروتر از سینمای داستانی ماست. مسئولان یا دست‌اندرکاران شاید سینمای مستند را فقط با ژانر حیات ‌وحش می‌شناسند. در عرصه بین‌الملل سینمای مستند به معنای کار است اما در اینجا همه‌چیز جهادی است.

The post سه فیلم داستانی و یک مستند در پنجمین روز نشست‌های خبری appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا