تمامی مطالب

مروری بر نشست‌های خبری روز دوم جشنواره فیلم فجر

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

روز پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر چهار نشست خبری دیگر مربوط به فیلم‌های «آخرین داستان»، «تیغ و ترمه»، «بنفشه آفریقایی» و «درخونگاه» برگزار شد.

جای خالی انیمیشن در سینمای ایران

منبع: سینماپرس

نشست خبری انیمیشن «آخرین داستان» با حضور اشکان رهگذر (کارگردان)، احسان رسول اف (تهیه کننده)، تینا پاکروان (مسول انتخاب صدا پیشگان)، مجید مظفری، اشکان خطیبی، بانیپال شومون (صدا پیشگان)، بابک ارجمند (سرپرست انیماتورها)، آرمان رهگذر (مجری طرح)، ژینوس پدرام (تدوینگر) و علیرضا علویان (طراحی) برگزار شد.

اشکان رهگذر کارگردان این انیمیشن در ابتدای نشست توضیحاتی درباره فیلم بیان کرد و گفت: حضور در جشنواره فجر برای هر فیلمساز افتخار بزرگی است به خصوص برای فیلمساز انیمیشن. من به نمایندگی از صدها همکارم که در ۹ سال برای این کار تلاش کردند، اینجا هستم و اگر پاسخی می دهم به نمایندگی از آنهاست.
مجید مظفری در سخنانش به این موضوع اشاره کرد که دوست نداشته امسال در جشنواره حضور پیدا کند اما نظرش تغییر کرده. وی در این مورد چنین توضیح داد: دیدم کاری دارد انجام می‌شود که دوستان ۹ سال درباره آن زحمت کشیدند و باید حمایت شود. می‌دانم مسوولان حمایت نمی‌کنند زیرا اگر می‌کردند ۹ سال طول نمی‌کشید زیرا جای انیمیشن در سینمای ایران خالی است.
اشکان رهگذر، کارگردان در بخشی از توضیحاتش درباره دو بعدی بودن این انیمیشن گفت: این جریانی است که در دنیا تغییر می‌کند و این تغییر عادت دیر یا زود به اینجا می‌رسد. تا دو دهه پیش می‌گفتند انیمیشن دوبعدی دارد نابود می‌شود اما از ۵ انیمیشنی که در اسکار وجود دارد فقط دو انیمیشن سه بعدی هستند و بسیاری گرایش به انیمیشن دو بعدی دارند. متاسفانه ما خیلی مصرف کننده انیمیشن آمریکایی هستیم.
تینا پاکروان هم درباره استفاده از صدای سوپر استارها و تجاری کردن این انیمیشن گفت: همیشه سعی می‌شود در بین صداها دو نفر سوپر استار باشند تا برای شناختن آن کمک کند اما ما سعی کردیم از بین کسانی که شناخته شده هستند صداها را انتخاب کنیم.

کیومرث پوراحمد: اول به فیلم پروانه ساخت ندادند

منبع: سینماپرس

نشست پرسش و پاسخ فیلم «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد با حضور کارگردان، علی قائم مقام (تهیه کننده)، دنیا زاهدی، آویسا سجادی، لاله اسکندری و پژمان بازغی (بازیگران)، خشایار موحدیان (تدوینگر)، محمود موسوی نژاد (صداگذار)، رضا یزدانی (خواننده)، فردین خلعتبری (آهنگساز)، مهدی شیرازی (طراح چهره پردازی) و بابک اردلان (صدابردار) در دومین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

پوراحمد درباره تجربه ساخت «تیغ و ترمه» گفت: من حدود ۵۰، ۶۰ تا فیلم تاکنون ساختم. اما هربار که می‌خواهم فیلم بسازم همان‌قدر استرس دارم. هر شب فیلم‌برداری در استرس هستم. اما در این فیلم یک گوشه‌ ذهنم، خیالم راحت بود که اگر کمی تردید داشته باشم و مطمئن نباشم که دوربین را کجا بگذارم کسی هست که به من کمک می‌کند، او کسی نیست جز علیرضا زرین دست که جایش در اینجا خالی است. او صبح که از ساعت ۸ می‌آمد تا آخرشب، لبخند از لب او نمی‌رفت. بسیار خوش اخلاق، پرکار و بدون‌حاشیه است.

کیومرث پوراحمد درباره استفاده از برخی الفاظ در فیلم گفت: ما در فیلم کلی الفاظ داشتیم که آن را تغییر دادیم. در فیلم‌های آمریکایی همه جور حرفی به هم می‌زنند اما اگر به کسی بر خورده است من از شما و تاریخ سینما معذرت می‌خواهم.

پور احمد در پاسخ به این سوال که آیا خودش از اثر راضی است، گفت: کودن‌ترین فیلمسازان هم که فیلم می‌سازند فکر می‌کنند خوب است. من هر فیلمی را ساختم فکر کردم خوب بوده است و وقتی که نمایش داده شده و مردم دیدند متوجه شدم درنیامده است. بله من راضی هستم. مهم نیست که من راضی باشم مهم این است که شما اصحاب رسانه و بعد مردم راضی باشند و فروشکی بخورد. اگر این اتفاق بیفتد می‌رود جزو فیلم‌های خوب من و اگر اتفاق نیفتد می‌رود جزو فیلم‌های بد.

او ادامه داد: اول به فیلم پروانه ساخت ندادند و یکسال کلنجار رفتم که روی مادر بد کار کنم. در ارشاد به من گفتند تو اسطوره مادر خوب در فیلم هستی. خانم لاله اسکندری هم بازیگر خوبی است هم هنرمند به تمام معنایی است. اگر همه بازیگران می‌توانستند نقش ترمه را بازی کنند ولی این نقش را قبول نمی‌کردند اما خانم اسکندری قبول کرد و چه خوب این شخصیت را درآورد.

او همچنین درباره موسیقی فیلم گفت: موسیقی اتوبوس شب یکی از بهترین‌ها بود که کسی آن را نفهمید و این فیلم نیز یکی از بهترین موسیقی‌ها را دارد.

سیاوش اسعدی: بخاطر دغدغه‌های شخصی فیلم‌ می‌سازم

منبع: سینماپرس

نشست خبری فیلم «درخونگاه» با حضور سیاوش اسعدی (کارگردان)، منصور سهراب‌پور (تهیه‌کننده)، امین حیایی، مهراوه شریفی‌نیا، محمود جعفری، نادر فلاح،‌ ژاله صامتی (بازیگران)، تورج اصلانی (مدیر فیلمبرداری)، آرزو حلاجی (طراح گریم)، نیما نادری (نویسنده)، روزبه معین (مشاور پروژه)، علیرضا علویان (طراح و ترکیب صدا) و مجید علی اسلام (طراح صحنه) در دومین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
اسعدی کارگردان اثر در پاسخ به این سوال که چه شد «درخونگاه» را ساخت، عنوان کرد: من همیشه نقدی نسبت به چنین سوالاتی دارم. من فیلمساز هستم. باید فیلم بسازم. بد است که دیر به دیر فیلم می‌سازم. این حرفه من است. بنابراین وقتی فیلمی ساختم، دیگر نباید از من پرسید که چه شد این فیلم را ساختم. مگر اینکه مثلا من سال‌ها فیلم کمدی بسازم و بعد یک‌دفعه سبک دیگری فیلم بسازم.
اسعدی تاکید کرد: قطعا برای زدن حرف‌هایی و به خاطر دغدغه‌های شخصی فیلم می‌سازم. اما اگر قرار باشد آن را بگویم تبدیل به شعار می‌شود.
منصور سهراب پور، تهیه کننده اثر در مورد اکران نشدن فیلم در جشنواره پارسال گفت: فیلم ما برای پارسال آماده نبود.من هم احتمال می‌دادم که فیلم به جشنواره پارسال نرسد اما آن را تحویل دادیم که زودتر دیده شود. همین کار باعث تبلیغات هم برای فیلم شد. من بدون رانت، با سند خانه‌ام از بانک وام گرفتم و بعد هم ۴۰۰ میلیون بهره بانک را پس دادم. چون کار آماده نبود و امکان قضاوت وجود نداشت، به جشنواره پارسال نرسید.
در بخش دیگری از این نشست پرسش و پاسخ، اسعدی در مورد ضد جنگ بودن فیلمش گفت: جنگ قطعا چیز خوبی نیست. ما ضد جنگیم. قهرمان فیلم ۸ سال به ژاپن رفته. این ۸ سال را می‌توان به جنگ ربط داد یا حتی به ۸ سالگی پسر من. حالا هرکس می‌تواند این ۸ سال را به چیزی ربط بدهد.
سهراب‌‌پور در پاسخ به این سوال که چطور تهیه‌کننده فیلم‌های گیشه‌ای سراغ ساخت چنین فیلمی رفته است گفت: دوستان اگر مروری می‌کردند‌ متوجه می‌شدند ۱۰ سال پیش پروانه زرین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را کسب کردم. سریال «وفا» و «پروانه» از جمله کارهای معروف من بودند. بنابراین ژانر اجتماعی را دوست دارم. ضمن اینکه افتخار می‌کنم، فیلم‌هایی مثل «آیینه بغل من» و «من سالوادور نیستم» که به گیشه سینما کمک می‌کند، ساختم. چون آنها هم جزوی از علاقه من است.

زندی حقیقی: کلیت فیلم براساس واقعیت ساخته شده

منبع: دنیای تصویر آنلاین

نشست خبری فیلم «بنفشه آفریقایی» با حضور مونا زندی حقیقی (کارگردان)، رضا بابک، مریم شیرازی و ندا جبراییلی (بازیگران)، پیمان یزدانیان (آهنگساز)، علیرضا شجاع نوری (تهیه کننده) و حمید بابابیگی (فیلمنامه نویس) برگزار شد.
در ابتدای نشست مونا زندی حقیقی کارگردان اثر هم مورد نحوه انتخاب و چینش بازیگرانش و حضور رضا بابک در این فیلم گفت: صددرصد آقای بابک انتخاب ما برای نقش فریدون بودند. اما در مورد آقای آقاخانی و خانم معتمدآریا چون بحث سن بازیگران مطرح بود، بعد از انتخاب خانم معتمدآریا، توصیه ایشان حضور آقای سعید آقاخانی بود که پیشنهاد بسیار خوبی بود. یکی از سختی‌های کار پیر کردن آقای بابک بود به گونه‌ای که پشت شان خم شود و تکیده شوند.
او در پاسخی به سوالی درباره واقعی بودن داستان و اینکه تا چه حد داستان پردازی کارگردان در فیلم موثر بوده گفت: کلیت فیلم و اینکه زنی شوهر سابقش را از خانه سالمندان به خانه می آورد و مسائلی از این دست کاملا واقعی است اما برخی مسائل مثل رنگرز بودن شکوه زاییده ذهن فیلمنامه‌نویس است.
مونا زندی حقیقی در مورد انتخاب نام فیلم گفت: نام فیلم در ابتدای تابستان بود و بعد نامش شد زنگاری. در ادامه کم کم خود بنفشه آفریقایی در داستان نقش ویژه‌ای گرفت و بالا آمد. ضمن اینکه بنفشه آفریقایی بسیار گیاه ویژه‌ای است و به همین علت با شخصیتی مثل شکوه همخوانی داشت. به این علت در نهایت به این اسم رسیدیم.
کارگردان فیلم در خصوص زندگی شوهر سابق یک زن با آن در خانه شوهر فعلی‌اش در یک خانواده روستایی گفت: این خانواده روستایی نیستند و از شهر تهران به جای دیگری رفته‌اند. اما فکر می‌کنم نکته اینجاست که این زن و شوهر تلاش کرده‌اند با کمک هم و بدون قضاوت و با کنار گذاشتن برخی تعصبات مسائلی که در گذشته برایشان پیش آمده را حل کنند. ضمن اینکه اصلا موضوعی غیر اخلاقی در فیلم اتفاق نمی‌افتد.

The post مروری بر نشست‌های خبری روز دوم جشنواره فیلم فجر appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا