تمامی مطالب

سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رسما افتتاح شد

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته با حضور جمعی از اهالی سینما و مطبوعات در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

این مراسم با سخنان کوتاهی از سوی ابراهیم داروغه زاده آغاز شد و پس از مقدمه‌ای کلی درباره جشنواره و دهه فجر کلیپی برگرفته از فیلم‌های شاخص پس از انقلاب به همراه آهنگی از محسن چاوشی پخش شد.

سیمرغ‌های بلورین بخش تبلیغات

در ادامه آیین افتتاحیه داوران مسابقه تبلیغات سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر روی سن آمدند تا سیمرغ‌های این بخش را اهدا کنند. سیمرغ بخش بهترین عکس به حبیب مجیدی برای فیلم «بمب یک عاشقانه» رسید. طاها ذاکر سیمرغ بهترین پوستر را برای فیلم «کوپال» دریافت کرد و نهایتا روح‌الله موحدی برای فیلم «گرگ بازی» سیمرغ بهترین آنونس را گرفت.

بزرگداشت کارگردان«هور در آتش»

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه عزیزالله حمیدنژاد یکی از کارگردان‌های سینمای ایران مورد تقدیر قرار گرفت. حمیدنژاد ساخت آثاری چون «هور در آتش» و «اشک سرما» را در کارنامه دارد و اخیرا مخاطبان تلویزیونی نیز با مجموعه «بانوی عمارت» او را شناختند. او دستیار سیف‌الله داد بود و از همین طریق وارد سینمای ایران شد.

در بخش ویژه تقدیر از حمیدنژاد، علیرضا شجاع‌نوری بازیگر و علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی روی سن آمده و درباره این کارگردان سینمای ایران سخن گفتند.

حمیدنژاد که خود نیز در این بخش پشت تریبون آمد در بخشی از سخنانش از منتقدانی نام برد که وقتی هور در آتش را کارگردانی کرد از فیلمش حمایت کردند و در عمل باعث ساخت فیلم‌های بعدی او بودند؛ منتقدانی چون حمید صدیقی، هوشنگ گلمکانی، خسرو دهقان و مسعود محرابی.

یادی از عزت‌الله انتظامی

در ادامه مراسم شاهد برگزاری نکوداشت عزت‌الله انتظامی بازیگر برجسته سینمای ایران بودیم که تابستان امسال درگذشت.

در مراسم دیشب کلیپی همراه با تصاویری از نقش‌آفرینی‌‎های خاطره‌انگیز این هنرمند پخش شد و پس از آن سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فجر به روی سن آمدند. مجید انتظامی فرزند عزت‌الله انتظامی که خود آهنگساز شناخته‌شده‌ای است نیز توسط منصور ضابطیان به روی سن دعوت شد.

تک‌خوانی جنجال‌برانگیز یک خواننده زن

در بخشی از مراسم دیشب تئاتری به کارگردانی محمد رحمانیان با عنوان «سلام چهل سالگی» اجرا شد. موضوع تئاتر خاطره‌بازی با جشنواره فیلم فجر در دوره‌های مختلف بود و در پایان این تئاتر بازیگران، قطعه‌ای را به صورت گروهی اجرا کردند اما در تصاویر پخش شده صدای یکی از خوانندگان زن بر دیگر صداها برتری داشت. همین موضوع باعث برخی واکنش‌ها شد و ادعا شد در این مراسم یک خواننده زن تک‌خوانی کرده است.
روابط عمومی جشنواره به این واکنش‌ها پاسخ داد و این توضیح را ارایه کرد: «حاضران در سالن، برنامه را با صدای همخوان‌ها شنیده و مشاهده کردند اما ظاهرا خروجی صدای پخش زنده تلویزیونی، تنها از طریق یک میکروفون بوده و صدای هم خوان‌ها ضعیف شنیده شده است‌».

نکوداشت طراح سیمرغ

در بخشی از مراسم شب گذشته از ابراهیم حقیقی گرافیست مشهور ایرانی که طراح نشان سیمرغ بلورین جشنواره فجر است تقدیر به عمل آمد. رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی و علی اکبر صادقی برای این بزرگداشت روی سن آمدند و از هنر ابراهیم حقیقی گفتند.

ابراهیم حقیقی نیز به همراهی‌اش با جشنواره از دور دوم برگزاری اشاره کرد و به این موضوع اشاره کرد که در سال چهارم سیمرغ و در سال پنجم تندیس را طراحی کرده و تکامل یافته همین طرح‌ها امروز تقدیم هنرمندان می‌شود.

بزرگداشت دیرهنگام فاطمه معتمدآریا

یکی دیگر از بزرگداشت‌هایی که شب گذشته در مراسم افتتاحیه برگزار شد، آیین بزرگداشت فاطمه معتمد آریا بود.

این بخش با پخش یک فیلم به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده همراه بود و شخصیت‌هایی چون کمال تبریزی، سیف الله صمدیان، شبنم مقدمی، پانته آ پناهی‌ها، علیرضا آذرنگ، بهرام دهقان و همایون اسعدیان از معتمد آریا گفتند. رضا کیانیان، علیرضا رئیسیان و همایون اسعدیان نیز به روی سن آمده و از خاطرات خود با این بازیگر مشهور سینمای ایران گفتند از جمله اینکه کیانیان اشاره کرد که برای معتمدآریا بسیار دیر بزرگداشت برگزار شده است.

معتمدآریا پیش از این و در مصاحبه با ستاد خبری جشنواره فجر گفته بود این بزرگداشت، بزرگداشتی نیست که برای او ضروری باشد و ترجیح می‌داده زمانی که اجازه کار نداشته چنین بزرگداشتی صورت می‌گرفته است.

در ادامه مراسم معتمدآریا خود روی سن آمد و با اشاره به جایگاه سینما در بخشی از سخنانش گفت: هر کسی از هر نقطه‌ای که بتواند پیکان تیز انتقاداتش را به طرف ما می‌آورد ولی خانواده سینما یک خانواده دوست داشتنی محترم و معتقد به همه ارزش‌ها است. صنعت و هنر سینمای ما تنها چیزی است که بزرگترین سفیر فرهنگ سرزمین‌مان در همه جای جهان است، این دلیل حملات گسترده‌ای‌ است که به سینمای ایران می‌شود. گفته‌های معتمدآریا در این مراسم تا حدی حاشیه‌ساز بود و با بازتاب‌های رسانه‌ای گوناگون همراه شد.

تدوین‌گر گوزن‌ها؛ تنها دوست فرمان‌آرا

شب گذشته مراسمی نیز برای بزرگداشت عباس گنجوی، تدوینگر شاخص و باتجربه سینمای ایران برگزار شد. گنجوی با سینماگران مشهوری چون ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی و علی حاتمی همکاری داشته و رابطه دوستی و همکاری نزدیکی نیز با بهمن فرمان‌آرا را تجربه کرده است.

در این مراسم بزرگداشت کیمیایی درباره فیلم‌هایی که پیش از انقلاب با این تدوین‌گر کار کرده سخن گفت و از آثاری چون خاک، گوزن ها و سفر سنگ نام برد. همچنین فرمان‌آرا در نکوداشت گنجوی گفت: من در مدتی که در کار سینما بودم، شاید با هزاران نفر آشنا شدم اما فقط یک دوست دارم و او عباس گنجوی است.

تجلیل از مردی که صدایش را نفروخت

مراسم افتتاحیه سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر شب گذشته با برگزاری تجلیل از خسرو خسروشاهی پایان یافت. ناصر ممدوح، منوچهر والی زاده و منوچهر اسماعیلی برای بزرگداشت این دوبلور مشهور روی سن آمدند. ممدوح در این مراسم درباره خسروشاهی گفت او با صدایش، کارش و اخلاقش همه را شگفت‌زده می‌کند. اسماعیلی از ۶۰ سال همکاری با خسرو خسروشاهی سخن گفت و والی‌زاده خاطراتی از دوستی دیرین خود با خسروشاهی را بازگفت.

نهایتا این دوبلور مشهور کشور به روی سن آمد و از بی‌توجهی به حرفه دوبلاژ گلایه کرد. خسروشاهی در پایان سخنانش گفت: روزگار عجیبی را گذراندیم ولی من فروشنده صدایم نبودم.

The post سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رسما افتتاح شد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا