تمامی مطالب

بزرگداشت‌های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر اعلام شد: از معتمدآریا تا خسروشاهی

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

پنج سینماگری که قرار است امسال برایشان در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بزرگداشت برگزار شود، معرفی شدند.

ابراهیم حقیقی، عزیزالله حمیدنژاد، خسرو خسروشاهی، فاطمه معتمدآریا و عباس گنجوی سه سینماگری هستند که در جشنواره سی و هفتم مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

ارتباط ابراهیم حقیقی با سینما شاید مستقیم نباشد اما این گرافیست بزرگ طراح نشان سیمرغ جشنواره بوده است. متولد ۱۳۲۸ رکورددار بیشتری تعداد طراحی‌ پوسترهای جشنواره هم بوده. ابراهیم حقیقی عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است.

در ضمن نشان نوشته یکی از مهم‌ترین و با قدمت‌ترین مجله سینمایی حال حاضر ایران یعنی ماهنامه فیلم هم کار ابراهیم حقیقی بوده است.

عزیزالله حمیدنژاد متولد ۱۳۳۸ کارگردان و نویسنده و تهیه‌کننده سینمای ایران است. از سال ۱۳۷۰ تا امروز فقط شش فیلم سینمایی ساخته که «آناهیتا» آخرین فیلمش محصول سال ۱۳۸۷ است. مهم‌ترین فیلمش «اشک سرما» است. او سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داروان فیلم‌های اول و دوم را از دهمین ‌دوره جشنواره فیلم برای ساخت «هور در آتش» دریافت کرد. او عضو هیات داوران بخش فیلم‌های اول در دوره‌های بیست‌وچهارم و سی‌ودوم و عضو هیات داوران مسابقه سینمای ایران در دوره یازدهم و همچنین از اعضای هیات انتخاب جشنواره در دوره سی‌ام بود.

خسرو خسروشاهی را با صدای درجه یکش همیشه در یاد داریم. همان صدایی که در همه این سال‌ها روی آلن دلون خوش نشسته است. او تا به حال سرپرست گویندگان در ۸۶ فیلم سینمایی بوده است. این مدیر دوبلاژ و دوبلور بزرگ متولد ۱۳۲۰ است. او به کمک احمد رسول‌زاده که شوهرخواهرش بود وارد کار دوبله شد.

فاطمه معتمدآریا متولد آبان ۱۳۴۰ یکی از پرافتخارترین بازیگران سینمای ایران است. او با کارگردانان بزرگی چون بهرام بیضایی، رخشان بنی‌اعتماد، بهمن فرمان‌آرا و محسن مخملباف همکاری کرده است. معتمدآریا کارش را از اوایل دهه ۵۰ با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرد. او با عروسک‌گردانی فیلم «مدرسه موش‌ها» در سال ۱۳۶۰ وارد تلویزیون شد و اولین فیلم سینمایی‌اش هم «جدال» محصول ۱۳۶۴ بود. از دهه پنجاه روی صحنه تئاتر هم حضور داشته و رکورددار بیشترین نامزدی میان بازیگران زن در جشنواره فیلم فجر است.

متولد ۱۳۲۰ در تهران، عباس گنجوی پنجمین چهره‌ای است که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر قرار است از او تقدیر شود. او از سال ۱۳۴۹ تاکنون در سینما فعالیت دارد و برنده دو سیمرغ بلورین برای تدوین فیلم‌های «تاتوره» و «گل‌های داوودی» از جشنواره فیلم فجر است.

The post بزرگداشت‌های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر اعلام شد: از معتمدآریا تا خسروشاهی appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا