تمامی مطالب

مروری بر سریال‌های نوروز ۹۸

از سعید آقاخانی، بهرنگ توفیقی و محمد حسین لطیفی به عنوان کارگردانان سریال‌های نوروز ۹۸ نام برده می‌شود؛ کارگردانانی که پیشتر هم ساخت سریال‌های نوروزی را در کارنامه دارند. با این حال تجربه ثابت کرده است که تلویزیون تا آخرین روزهای باقیمانده به پخش، درباره سریال‌های مناسبتی خود تغییر نظر می‌دهد؛ بنابراین آنچه در این گزارش به عنوان گزینه پخش نوروزی عنوان می‌شود، احتمال تغییر دارد.

طنز «ن. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی، «ساده‌دلان» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و «مُرّ قانون» به کارگردانی محمدحسین لطیفی گزینه‌های پخش در نوروز ۹۸ هستند که به ترتیب برای شبکه‌های یک، دو و سه سیما در نظر گرفته شده‌اند.

ضمن اینکه فعلا از پخش سریال «پایتخت» که در چند سال اخیر یکی از مجموعه‌های پرمخاطب نوروز تلویزیون بوده است و تا فصل پنج آن روی آنتن رفته، خبری نیست.

سعید آقاخانی تجربه «دزد و پلیس»، «زن‌بابا» و «خوش‌نشین‌ها» را تکرار می‌کند؟

آخرین کار نوروزی سعید آقاخانی در تلویزیون به مجموعه «بیمار استاندارد» برمی‌گردد که نوروز ۹۵ از تلویزیون و شبکه یک سیما به روی آنتن رفت. این سریال از آن دست مجموعه‌هایی بود که شبکه‌ پخش‌کننده آن در دقیقه ۹۰ تغییر کرد.

«بیمار استاندارد» سعید آقاخانی که در ژانر طنز قرار می‌گرفت، با بازی بابک حمیدیان، جواد عزتی، اصغر سمسارزاده، شیلا خداداد، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ‌شاهی، هومن حاجی‌عبدللهی و حسین محب‌اهری، نتوانست آن‌طور که باید در جذب مخاطبان موفق باشد؛ البته این کارگردان پس از این سریال، مجموعه‌ «شب عید» را هم برای تلویزیون ساخت اما با این سریال نیز نتواست تجربه شیرین سریال‌های دزد و پلیس، زن‌بابا و خوش‌نشین‌ها را تکرار کند.

«شب عید» با بازی حمید لولایی، مرجانه گلچین، نعیمه نظام‌دوست، حسین محب‌اهری، افسانه ناصری، زهره صفوی، سروش جمشیدی، علی هاشمی تابستان امسال از تلویزیون پخش شد و داستان خانواده‌هایی را روایت می‌کرد که برای تفریح در ایام نوروز به شهر مشهد سفر می‌کنند اما در این میان ماجراهای جالبی برای آن‌ها رخ می‌دهد و به گونه‌ای داستان این خانواده‌ها در قسمتی از فیلم به یکدیگر مرتبط می‌شود.

و اما سریال «ن. خ» به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی سعید آقاخانی قرار است نوروز امسال از شبکه یک سیما راهی آنتن شود. فیلمنامه سریال «ن. خ» نیز که توسط امیر وفایی به نگارش درآمده است، درون مایه‌ی طنز دارد.

این سریال ۲۴ آذر ماه در اطراف تهران کلید خورد. علی صادقی، حمیدرضا آذرنگ، سعیدآقاخانی، هومن حاجی عبداللهی، سیاوش مفیدی، فریده سپاه منصور، نعیمه نظام دوست و سیروس میمنت از جمله بازیگرانی هستند که در سریال نوروزی شبکه یک سیما ایفای نقش می‌کنند.

به گفته مهدی فرجی قرار است به‌زودی بازیگران دیگری نیز به این مجموعه اضافه شوند.

«ن.خ» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در ۱۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش در ایام نوروز ۹۸ تولید می‌شود.

کارگردان‌های سریال‌های نوروز ۹۸

از «زیرپای مادر» تا «پدر» و حالا «ساده‌دلان»/سریالی نه چندان طنز

سریال «ساده‌دلان» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا برای نوروز ۹۸ برای پخش از شبکه دو سیما ساخته می‌شود.

حامد عنقا در گفت‌وگویی با ایسنا خبر ساخت سریال نوروزی شبکه دو سیما را تایید کرده است. از این سریال به عنوان سریال خانوادگی که فضایی مفرح دارد، یاد می‌شود که درون مایه‌ی طنز دارد اما سریالی طنز نیست.

بر اساس این گزارش، محمد حسین لطیفی که یکی از کارگردانان سریال نوروزی شبکه سه سیماست، سرپرستی نویسندگان مجموعه «ساده‌دلان» را نیز بر عهده دارد. همچنین از بهرنگ توفیقی به عنوان کارگردان این مجموعه یاد شده است.

مجموعه «پدر» آخرین پروژه مشترک بهرنگ توفیقی و حامد عنقا در تلویزیون بوده است که در ایام تابستان ۹۷ از شبکه دو سیما روی آنتن رفت.

بهرنگ توفیقی پیش از این سریال «عقیق» و «زیر پای مادر» را برای تلویزیون ساخته است. مجموعه‌ «زیر پای مادر» این کارگردان که رمضان ۹۶ به روی آنتن رفت، با حاشیه‌های مختلفی از قبیل ممیزی و تغییر خط پایانی قصه مواجه شد.

از «وفا» و «دودکش» تا «مُرّ قانون»/موقعیت‌های کمدی با بازیگران طنز

«وفا» یکی از سریال‌های ماندگاری بود که نوروز ۸۵ به کارگردانی محمدحسین لطیفی از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت. لطیفی مجموعه‌ طنز «دودکش» را هم در ایام رمضان به روی آنتن برد؛ سریالی که با اقبال خوبی از سوی مخاطب روبه‌رو شد. فصل جدید این سریال نیز با عنوان «پادری» به روی آنتن رفت. آخرین مجموعه‌ی محمدحسن لطیفی «سر دلبران» نام داشت که رمضان ۹۷ از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت. این کارگردان همچنین مجموعه «شبی با عبدی» را کارگردانی می‌کند.

اما سریال «مُرّ قانون» که هشتم دی ماه کلید خورد، قرار است توسط محمد حسین لطیفی و یک کارگردان دیگر با نام علیرضا نجف‌زاده ساخته شود. لطیفی پیشتر هم چنین تجربه‌ای را با مجید صالحی داشت. هر چند در ادامه به دلیل آنچه حضور جدی در سریال «نردبام آسمان» عنوان کرده بود، کارگردانی «سه در چهار» را به طور کامل به مجید صالحی سپرد به مقام مشاوری کارگردان بسنده کرد.

مهران مهام، تهیه‌کننده سریال نوروزی «مُرّ قانون» هم درباره حضور دو کارگردان در این پروژه گفته است: توجه به آنتن نوروز و شرایط فورس ماژور صلاح بر این بود که سریال «مُر قانون» را همراه با دو کارگردان محمدحسین لطیفی و علیرضا نجف‌زاده تولید کنیم. برخلاف آنچه برخی از خبرگزاری‌ها منتشر کردند محمد حسین لطیفی تا ۳۰ بهمن به عنوان کارگردان همراه ما خواهد بود و در ادامه ایشان به عنوان مشاور پروژه و کارگردان، سریال را همراهی خواهد کرد.

اما از دیگر موضوعات این سریال، فراهم نشدن شرایط برای کلید خوردن «مُرّ قانون» در استودیوی برنامه‌ «حالا خورشید» بود.

مرجانه گلچین، هدایت هاشمی، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی، شیدا خلیق، مهشید ناصری، دلسا ملکی، مهران رجبی، کریم قربانی در سریال نوروزی شبکه سه ایفای نقش می‌کنند. البته این روزها فیلمنامه در حال تکمیل نهایی است و قطعاً در ادامه بازیگران دیگری نیز به مجموعه اضافه خواهند شد.

منبع :ایسنا

نوشته مروری بر سریال‌های نوروز ۹۸ اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا