تمامی مطالب

رویکرد سری جدید برنامه «هفت» چه خواهد بود؟

سرانجام تکلیف مجری برنامه هفت مشخص شد. بهروز افخمی بعد از پایان قرارداد ۲ ساله با سازمان صدا و سیما در روز ۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۵، آخرین قسمت از برنامه «هفت» را به روی آنتن برد و دیگر پشت میز خبرسازش ننشست. حدود یک سال، دیگر جمعه شب ها هفتی نبود تا سینما را در قاب تلویزیون به چالش بکشد اما مدیران رسانه ملی هر چه به روزهای سرد زمستان نزدیک شدند، جای خالی «هفت» را احساس کردند و تصمیم گرفتند حداقل ویژه برنامه ای برای مهم ترین فستیوال سینمایی ایران تولید کنند.

انتخاب مجری انگار به معضلی لاینحل برای مسئولان سازمان صدا و سیما تبدیل شده بود، عادل فردوسی‌پوری در سینما نداشتند؛ مجری خلاقی که بتواند دو دهه، هر هفته مقابل میلیون ها بیننده بنشیند و رضایت حداکثری هم ایجاد کند. فرصت زیادی نداشتند، ترجیح دادند به سراغ رضا رشیدپور بروند؛ مجری نامداری که سال ها ممنوع‌التصویر بود و بازگشت شکوهمندی با برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» داشت. رشیدپور حداقل مخاطب حرفه ای سینما محسوب می شد و علیرغم چند حاشیه سازی کوچک توانست اجراهای قابل قبولی را به نمایش بگذارد.

قطع و وصل‌های متعدد

با برگزاری سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر و ثبت لحظات ماندگاری چون نطق آتشین ابراهیم حاتمی کیا، پرونده «هفت» بار دیگر بسته شد و نودِ سینمایی را باز هم به پستوی سازمان صدا و سیما فرستادند. حالا دوباره زمستان فرا رسیده و کارگردانان شناخته شده سینمای ایران، ریتم فیلمبرداری های خود را تند کرده اند تا جدیدترین آثارشان را به جشنواره سی و هفتم فجر برسانند. این بار هم در فاصله کمتر از دو ماه تا آغاز جشنواره، مدیران رسانه ملی به تکاپو افتادند «هفت» را زنده کنند و به جدول پخش شبکه ۳ برسانند.

علاقه‌مندان به سینما می دانستند چالش فرسایشی انتخاب مجری همچنان ادامه دارد؛ گزینه های زیادی برای اجرای برنامه مطرح شدند اما سازمان صدا و سیما در اقدامی غافلگیرکننده، دوباره بهروز افخمی را به عنوان مجری «هفت» برگزید. عجیب آن که افخمی نپذیرفت در سری جدید حضور پیدا کند و ترجیح داد به شبکه کم‌بیننده تر ۵ برود: «واقعیت این است که از سوی تلویزیون به من اعلام شد حضور همزمان من در دو برنامه میسر نیست و به همین دلیل ترجیح دادم اجرای برنامه هفت را کنار بگذارم. علاقه خودم به برنامه شبکه پنج بیشتر است. این برنامه یک برنامه سینمایی با فضایی کاملاً متفاوت درخصوص سینمای بین‌الملل و هنر و فرهنگ است و به زودی وارد فاز تولید خواهد شد.»

از افخمی تا لطیفی

کناره گیری غیرمنتظره افخمی بار دیگر چرخه انتخاب مجری برای برنامه «هفت» را به حرکت انداخت، از چهره هایی مانند منصور ضابطیان، رضا رشیدپور، فرزاد حسنی، محمدرضا شهیدی فرد نام بردند و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت فریدون جیرانی مطرح شد ولی هیچ کدام از مرحله مذاکره فراتر نرفتند. شنیده هایی بود که قرار است باز هم یک کارگردان پشت میز «هفت» بنشیند و از کارگردانی مثل محمدحسین لطیفی هم اسم بردند ولی کمتر کسی فکرش را می کرد این ایده عملی شود اما شد. خودش هم واکنش نشان داد و البته از تغییر رویکرد گفت: «اگر بنابر مذاکراتی که تا کنون داشته‌ایم، قرار باشد من اجرای قطعی این برنامه را به عهده بگیرم قطعا رویکرد متفاوتی خواهم داشت. من جزو کسانی بودم که هیچ‌گاه رویکرد قبلی «هفت» را قبول نداشته‌ام و قطعا رویکرد من در چالش با مهمانان، شیوه متفاوتی خواهد داشت.»

چالش پدرانه

لطیفی صراحتا به شیوه اجرای بهروز افخمی انتقاد وارد کرد و ادامه داد: «اینکه مردم را به عیان به تماشای مشکلات سینما بنشانیم و مردم به ما بخندند، رویکرد درستی نیست. من رویکرد قبلی را هیچ وقت قبول نداشتم و شاید نیم ساعت از برنامه را می‌دیدم. من علاقه‌ای به تنش‌ها ندارم. رویکرد ما باید مهر و محبت و دوستی باشد. اساسا برنامه «هفت» چالشی است اما این چالش می‌تواند پدرانه باشد یا نوعی موضع‌گیری باشد، در نهایت من موضع‌گیری نمی‌کنم.»

یک کارگردان خوب، یک مجری خوب است؟

محمدحسین لطیفی که در مقام کارگردان، این روزها «شبی با عبدی» را روی آنتن شبکه نسیم دارد، پیش از این اجرای برنامه سینمایی «سینما-اکران» در شبکه پنج سیما را تجربه کرده بود اما مردم او را یک کارگردان می شناسند، نه یک مجری. او سریال های پرمخاطبی مانند «کت جادویی»، «همسایه ها»، «سفر سبز»، «وفا» و صاحبدلان را برای تلویزیون ساخته و در سینما هم با فیلم هایی مانند «خوابگاه دختران»، «روز سوم» و «توفیق اجباری»، تجربه های موفقی را پشت سر گذاشته است. باید منتظر ماند و دید محمدحسین لطیفی، با روحیه آرام و لطیفش می تواند «هفت» را به روزهای اوج برگرداند یا نه؟

نوشته رویکرد سری جدید برنامه «هفت» چه خواهد بود؟ اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا