تمامی مطالب

دستمزد یک میلیاردی عطاران و ۷۰۰ میلیونی محمدزاده؟

در بخشی از این گزارش آمده:«با افزایش چشمگیر اقبال عمومی نسبت به فیلم‌های کمدی، دستمزد کمدین‌های مشهور رو به فزونی گذاشته و یکی از بازیگران کمدی سینمای ایران دستمزد دویست میلیونی به علاوه درصدی از فروش یا رقمی یک میلیاردی را طلب می‌کند که با توجه به ظرفیت این بازیگر ظاهراً معامله‌ای مقرون به صرفه است. این بازیگر این روزها بشدت گزیده‌کار شده و با توجه به ارزش برند خود، صرفاً پیشنهادهایی را می‌پذیرد که مطمئن باشد فروش بالایی داشته باشد و اعتبار برندش به خطر نیافتد».

با نگاهی به ترکیب فیلمهای روی پرده و رقمهای فروش مشخص می شود که منظور رضا عطاران است. او که سال گذشته «خانم یایا»، «مصادره» و «هزارپا» را بازی کرد، امسال فقط در فیلم جدید عبدالرضا کاهانی با نام «آزاد مثل هوا» در کانادا جلوی دوربین رفته که همچنان فیلمبرداری آن ادامه دارد.

عطاران که این سالها حسابی پرکار و مدنظر اغلب کمدی سازان بوده، امسال از پرکاری فاصله گرفت. به نظر می رسد افزایش انتقادها از کمدی های نازل اخیر سینما موجب شده تا عطاران قدری در پذیرش پیشنهادها تجدید نظر کند. البته برخی معتقدند چه عطاران و چه دیگر چهره هایی که از قِبَل آنان فیلمها به راحتی مرز ۱۰ میلیارد را رد می کنند، شایستگی دریافت این میزان دستمزد را دارند.

مخالفان اما معتقدند تن دادن معدودی از تهیه کنندگان برای پرداخت دستمزدهای چندین میلیونی و چند میلیاردی، رِنج منطقی دستمزدها را به هم می ریزد و هزینه تولید فیلم و سریال را به طرز عجیبی بالا می برد.

عطاران اخیرا «هزارپا» را در کنار جواد عزتی روی پرده داشت که فیلم بیش از ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخت. اگر این رقم را در کنار ارقام فروش دو فیلم دیگر امسال او یعنی «خانم یایا» و «مصادره» بگذاریم که مجموعشان حدود ۱۹٫۵ میلیارد می شود، رقم کل گیشه او به رقم ۵۷ میلیارد می رسد که شگفت انگیز است و فارغ از کیفیت آثار، نشان از محبوبیت او نزد عامه سینماروها دارد.

هر چند او در دو فیلم «هزارپا» و «خانم یایا» فروش گیشه را باید به ترتیب با چهره هایی چون جواد عزتی و حمیدفرخ نژاد سهیم بداند، اما تقریبا اغلب علاقه مندان به سینما و کارشناسان بر سهم عمده تر عطاران نسبت به همبازیانش در فروش فیلمها اذعان دارند.

در این مطلب همچنین با گوشه و کنایه به محمدرضا گلزار، البته بدون ذکر نام از مطالبه دستمزد یک میلیارد تومانی توسط او صحبت به میان آمده است.

نویسنده در مورد او نوشته«این بازیگر در فیلم‌هایی که تنها ستاره فیلم بوده، نفروخته اما در کنار بازیگران کمدی دیگر می‌فروشد و به همین دلیل علاوه بر سناریو روی ترکیب بازیگران نیز تاکید دارد و در صورتی که ترکیب بازیگران نتواند به فروش فیلم منتهی شود، او با دستمزد یک میلیاردی نیز حاضر به پذیرش پروژه نیست»!

اما در بخشی از مطلب مذکور که ظواهر حکایت از اشاره به نوید محمدزاده دارد، گفته شده او «پس از فروش بالای فیلم‌های اخیرش، سطح دستمزدش را بالا برده و ۷۰۰ میلیون طلب می‌کند». منظور از فیلم اخیر، «مغزهای کوچک زنگ زده» است که حدود ۱۲ میلیارد تاکنون فروخته است.

بخشهایی دیگر از مطلب مذکور را که به نظر اشاره به لیلا حاتمی دارد بدون پیش زمینه دیگری بخوانید:«گران ترین بازیگر زن سینمای ایران ۳۵۰ میلیون تومان دستمزد طلب می‌کند و این رقم برای چهره‌های سینمای ایران ۳۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

با توجه به اینکه ثابت شده، حضور یک بازیگر زن به خودیِ خود نمی‌تواند ضامنی برای بازگشت اصل سرمایه و سوددهی یک فیلم باشد، تهیه کنندگان در حال حاضر دستمزدی بیش از این پرداخت نمی‌کنند و بازیگران زن سینما نیز در رقابت برای نقش‌های بهتر، حاضرند تخفیف‌های بسیار قابل توجهی برای فیلم‌های مختلف پرداخت کنند».

منبع:sornakhaba​r.‎​com

نوشته دستمزد یک میلیاردی عطاران و ۷۰۰ میلیونی محمدزاده؟ اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا