تمامی مطالب

اسکار ۲۰۱۹ به رقابت میان بلاک‌باسترها تبدیل می‌شود؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

سال‌ها است که آثار محبوب و پرببیننده‌ای که هالیوود تولید می‌کند سهم چندانی در مهم‌ترین جوایز مراسم اسکار ندارند. در حقیقت نه تنها آثار پرفروش سال اسکار نمی‌برند بلکه برنده شدن جوایز آکادمی باعث می‌شود برخی فیلم‌ها که پیش از برگزاری مراسم چندان دیده نشده‌اند، دوباره مورد توجه قرار بگیرند.

برخی تحلیلگران معتقدند ممکن است در اسکار ۲۰۱۹ شاهد تغییر رویه سال‌های گذشته مراسم اسکار و توجه بیشتر به بلاک باسترها باشیم

شاید اوج این ماجرا در اسکار ۲۰۱۰ خودش را نشان داده باشد. در هشتاد و دومین دوره جوایز اسکار فیلم سینمایی مهلکه (The Hurt Locker) و آواتار (Avatar) هر دو در ۹ بخش کاندید شدند. مهلکه ۶ جایزه از جمله جوایز مهم بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را تصاحب کرد و آواتار سه جایزه نه چندان مهم مراسم را گرفت. این در حالی بود که مهلکه حدود ۵۰ میلیون دلار فروخت اما آواتار با فروشی در حدود ۲.۸ میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما به حساب می‌آید.
این روند در سال‌های گذشته هم ادامه پیدا کرده. در واقع هم‌زمان که سلیقه منتقدان و مخاطبان با هم اختلاف پیدا کرده و بسیاری از مواقع پرفروش‌ترین فیلم‌های سال چنگی به دل منتقدان نمی‌زنند اعضای آکادمی هم علاقه چندانی به آثار مردم پسند نشان نمی‌دهند.
اما چنین اتفاقی عواقبی را هم در پی داشته از جمله اینکه میزان تماشای مراسم اسکار در سطح جهان به یکی از پایین‌ترین سطوح خود ظرف سال‌های گذشته رسیده است. همین موضوع باعث شد بحثی پیرامون ایجاد یک بخش جدید در مراسم اسکار و اهدای جایزه به محبوب‌ترین فیلم سال پیش بیاید. موضوعی که به دلیل ایجاد جنجال‌های گسترده فعلا مسکوت گذاشته شد.
با این وجود برخی تحلیلگران معتقدند ممکن است در اسکار ۲۰۱۹ شاهد تغییر این رویه باشیم. در حالی که هالیوود یکی از سال‌های بسیار موفق تجاری خود را سپری می‌کند فیلم‌هایی تولید کرده که علاوه بر مردم‌پسند بودن شانس برنده شدن جوایز اسکار را هم دارند. فیلم‌هایی همچون «پلنگ سیاه» (Black Panther)، «ستاره‌ای متولد شده است» (A Star Is Born) بازگشت مری پاپینز (Mary Poppins Returns) و «یک جای ساکت» (A Quiet Place) از جمله این آثار هستند.
یک جای ساکت و ستاره‌ای متولد شده است هر دو موفق شده‌اند بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بفروشند و هم‌زمان نمرات متای بالاتر از ۸۰ کسب کنند. بازگشت مری پاپینز احتمالا اثری پرفروش از کار در بیاید، فیلمی که در میان ده فیلم برتر انجمن ملی نقد هم قرار گرفته. پلنگ سیاه هم که یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بوده و هم‌زمان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی از نگاه منتقدان.
از سوی دیگر فیلم‌هایی چون سوگلی (The Favourite)، روما (Roma)، اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند (If Beale Street Could Talk)، کتاب سبز (Green Book)، بیوه‌ها (Widows) و نخستین انسان (First Man) از جمله آثاری هستند که گرچه فروش چندان چشمگیری نداشتند اما واجد ویژگی‌هایی هستند که می‌تواند نظر اعضای آکادمی را به خود جلب کند.
باید دید نهایتا در رقابت اسکار ۲۰۱۹ که نسبت به سال‌های گذشته نفس‌گیرتر است کدام دسته از این آثار می‌توانند نظر اعضای آکادمی را به خود جلب کنند.

The post اسکار ۲۰۱۹ به رقابت میان بلاک‌باسترها تبدیل می‌شود؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا