تمامی مطالب

سوالاتی که باید در رابطه با فیلم Alien: Covenant پاسخ داد

ابهامات زیادی در آخرین اثر ریدلی اسکات یعنی Alien: Covenant وجود دارد که در ادامه مفصل به آن خواهیم پرداخت.

آخرین دنباله از فرانچایز Alien به کارگردانی ریدلی اسکات اکران شد و این قسمت تقریبا ۴۰ سال پس از اولین اثر ساخته شد. این فیلم دست‌خوش تغییرات گسترده‌ای شده که به مذاق بسیاری از مخاطبین حوزه‌ی سینما خوش نیامده و از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مجموعه‌ی Alien در حال حاضر موقعیت عجیبی دارد! ماجرای کاوننت پس از حوادث پرومتئوس روایت می‌شود که این وقایع همگی پیش از قصه‌ی ریپلی در فیلم Alien 1 محسوب می‌شود. بازگشت ریدلی اسکات به ریشه‌ها امری به جا و معقولانه بود. اجازه بدهید با طرح سوالات بیشتر، قصه‌ی این قسمت را بیشتر بشکافیم.

عناوین اصلیِ این فرانچایز کدام فیلم‌ها محسوب می‌شود؟

اولین فیلم Alien به کارگردانی ریدلی اسکات در سال ۱۹۷۹ اکران شد و توانست به شدت موفق ظاهر شود. پس از هفت سال وقفه، جیمز کامرون توانست ماجرای قهرمان اصلی داستان (ریپلی) را دوباره ادامه دهد. در این قسمت بیشتر بر روی اکشن تمرکز شد تا اینکه مثل شماره‌ی اول حس ترس غالب بر اکشن باشد. در سال ۱۹۹۲، سومین دنباله از Alien به کارگردانی دیوید فینچر ساخته شد. فینچر را اغلب با فیلم‌های مطرحی مثل هفت، شبکه‌ی اجتماعی و صد البته سریال House of Cards می‌شناسیم. چهارمین دنباله از Alien به کارگردان فیلم Amelie یعنی ژان پیر ژانت سپرده شد. این فیلم در سال ۱۹۹۷ اکران شد و داستان کلون ریپلی را در آینده‌ی دور روایت می‌کند. در این قسمت انسان‌ها در تلاش هستند تا از ملکه‌ی زنومورف برای اهداف نظامی بهره ببرند.

در کنار رویدادهای اصلی، فیلم‌های فرعی مختلفی نظیر Alien Vs. Predator با یک بودجه‌ی کلان ساخته شد. اولین فیلم فرعی تحت عنوان Predator در سال ۱۹۸۷ ساخته شد. متاسفانه یا (خوشبختانه!) سومین فیلم از AvP قرار بود ساخته شود ولی بنا به دلایلی ساخت سومین دنباله لغو شد. در میان بازار گرم فیلم‌های سینمایی، کمیک و بازی‌های ویدیویی بر اساس AvP و دنیای Alien تهیه شد. صرفا بیش از ۱۰ رمان به نگارش در آمد تا دنیای بیگانه را گسترش بدهد ولی ماجرای میان زنومورف‌ها و پرداتورها چندان قوی نیست و تا به امسال ماجراهای زنومورف بهتر و صد البته هیجان‌انگیزتر نسبت به پرداتورها به نظر می‌رسد.

ابهامات از کجا شروع شد؟

مجموعه فیلم‌های Alien تا پیش از عرضه‌ی پرومتئوس در سال ۲۰۱۲ به کارگردانی ریدلی اسکات اثری خطی با داستانی نسبتا ساده بود. پرمتئوس باعث ایجاد سردرگمی میان هواداران و مخاطبین جدید به دنیای بیگانگان شد چون طبق گفته‌ی ریدلی اسکات پرومتئوس در دنیایی روایت می‌شود که زنومورف‌ها به وجود آمدند ولی با این حال داستان کاملا جدیدی تعریف می‌شود که ابهامات زیادی را به وجود آورد. با ساخت کاوننت به عنوان دنباله‌ای بر پرومتئوس، زحمات فینچر و ژان پیر ژانت برای ریبوت این فرانچایز تقریبا هدر رفت. این دو نفر تصمیم داشتند تا ریپلی، قهرمان اصلی این مجموعه بتواند قوی‌تر از گذشته در دنیایی پسا آخر الزمانی به ماجراجویی بپردازد. با این تفاسیر، نیل بلومکمپ، خالق فیلمِ Chappie از ساخت قسمت پنجم Alien صحبت می‌کند و بعید نیست تا دوباره به دنیای ریپلی سفر کنیم. هر چند در میان این کشمکش، فاکس اعلام کرده ساخت دنباله‌های جدید بر ماجراهای پرومتئوس و کاوننت در اولویت قرار دارد.

شرح وقایع فیلم به چه صورت است؟ (خطر اسپویل)

حوادث پرومتئوس در چند منطقه شروع می‌شود. در ابتدای فیلم، یک «خالق» دیده می‌شود که به نظر می‌رسد دنیای جدیدی را قرار است بسازد که سیاره‌ی زمین می‌تواند این گونه در دنیای فیلم ساخته شده باشد. در سال ۲۰۸۹، الیزابت شاو، باستان‌شناس و همکارش چارلز هالووِی مدارک و اسنادی پیدا می‌کنند که سرنخی است بر پیدایش بشریت. ماموریت سفینه‌ی پرومتئوس در سال ۲۰۹۳ رخ می‌دهد تا تیم پرومتئوس بتوانند خالقین را پیدا کنند. کاوننت بیش از یک دهه پس از وقایع پرومتئوس در سال ۲۱۰۴ روایت می‌شود. دو دهه پس از فیلم کاوننت، در سال ۲۱۲۲ حوادث Alien 1 رخ می‌دهد. ریپلی پس از حوادث ماجرای فیلم اول به مدت ۵۷ سال به خواب می‌رود و رویدادهای دومین دنباله به وقوع می‌پیوندد. سومین دنباله دقیقا پس از ماجراهای قبلی رخ می‌دهد. در نهایت فیلم Alien: Resurrection با یک پرش عظیم به سال ۲۳۸۶ سفر می‌کند.

پس از حوادث کاوننت چه فیلم‌هایی قرار است ساخته شود؟

دو دهه فاصله میان Alien 1 و Alien Covenant وجود دارد. با اینکه کاوننت حوادث پیش از Alien را روایت می‌کند و دنباله‌ی مستقیمی بر پرومتئوس محسوب می‌شود ولی همچنان می‌توان چندین فیلم را در این بازه‌ی مجهول گنجاند. ریدلی اسکات در نظر دارد سه دنباله برای پرموتئوس بسازد تا این خلا بین پرموتئوس و Alien 1 پر شود.

اسکات حتی ادعا کرده می‌تواند تعداد دنباله‌ها را به ۶ آیتم افزایش دهد. ریدلی اسکات در طی مصاحبه‌ای با IGN بیان کرده که در حال حاضر سناریوی فیلم بعدی‌اش را می‌نویسد و اگر همه چیز بر طبق روال پیش برود طی ۱۴ ماه آینده وارد مرحله‌ی ساخت خواهد شد. متاسفانه هنوز اطلاعات و جزئیاتِ بیشتری مبنی بر فیلم بعدی‌اش درز نکرده است. در ماه مارس سال گذشته اسکات به فیلم Alien: Awakening اشاره‌ای کرده که قرار بود بین فیلم پرومتئوس و کاوننت روایت شود. این فیلم ظاهرا قرار بود توسط بلومکمپ ساخته شود که این پروژه لغو شد. حال باید منتظر ماند تا ببینیم دنباله‌ی جدید ریدلی اسکات قرار است چگونه رقم بخورد.

در حال حاضر تکلیفِ فرانچایز چیست؟

فرانچایز Alien در حال حاضر به نظر می‌رسد به دو منحنی بزرگ تقسیم شده است: «پرومتئوس» که قرار است ریشه‌ی خلقت بیگانگان و بشریت را تعریف کند و «کاوننت» که قرار است این منحنی را ادامه دهد. منحنی داستانی بعدی در قصه‌ی ریپلی است که از ابتدای فیلم Alien شروع شد و تا قسمت چهارم یعنی رستاخیز ادامه داشت. دقیقا معلوم نیست چه عواملی باعث شده تا ساخت Alien 5 توسط نیل بلومکمپ کنسل شود ولی هر چه که باشد فاکس و ریدلی اسکات دلشان می‌خواهد بر ریشه‌های زنومورف و بشریت تمرکز کنند تا اینکه قصه‌ی نه چندان قویِ ریپلی را ادامه دهند.

البته به نظر می‌رسد یکی از دلایل لغو Alien 5 در این مسئله بود که بلومکمپ قصد داشته تا پایان قسمت چهارم را ریبوت کند. جاس ویدان، نویسنده‌ی فیلم‌نامه‌ی اصلیِ دنباله‌های سوم و چهارم بیان می‌کند که سازندگان و کارگردان این دنباله‌ها کاملا مسیر اشتباهی را در پیش گرفتند.

در عکس هنری بلومکمپ از فیلم لغو شده‌اش، می‌توان ریپلی و هیکس را در دنیایی پساآخرالزمانی مشاهده کرد. بر اساس این عکس می‌توان استنباط کرد که بلومکمپ در نظر داشته تا تشکیلات ویلند-یوتانی را دوباره روی کار بیاورد و داستان بر این پایه روایت شود که چگونه بتوان از زنومورف‌ها برای اهداف نظامی استفاده کرد. جالب است بدانید سیگورنی ویور، بازیگر شخصیت ریپلی بیان می‌کند که ای کاش نسخه‌ی پنجم ساخته می‌شد تا پایانی بهتر و رضایت‌بخش‌تری برای ریپلی در نظر گرفته شود تا شاید فاکس اشتباهاتش را در نسخه‌ی چهارم بتواند جبران کند!

در هر صورت باید منتظر ماند تا ببینیم ریدلی اسکات و دنباله‌ی جدیدش قرار است چطور حوادث Alien: Covenant را توجیه کند. سوالات بسیار زیادی در رابطه با پایان این فیلم ایجاد شده که به شدت انتظار می‌رود تا در دنباله‌ی جدید به این سوالات به صورت کامل و شامل پاسخی داده شود. آیا دنباله‌ی جدید می‌تواند افتضاحی که Covenant به بار آورده را جمع کند؟

منبع :گیمان

نوشته سوالاتی که باید در رابطه با فیلم Alien: Covenant پاسخ داد اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا