تمامی مطالب

مرگ اسطوره مارول: نگاهی کوتاه به زندگی استن لی

استن لی و مرگ ناگهانی‌اش، نه تنها دنیای مارول، بلکه تمام دو دنیای صنعت گیم و سینما را در غم فرو برد. پس چه خوب می‌شود تا برای اولین بار، زندگی خود او را به جای شخصیت‌هایش مورد مطالعه قرار دهیم. با گیمشات در ادامه مطلب همراه باشید.

استن لی مارتین لیبر ابتدا در سن 17 سالگی برای کار‌های خدماتی در مارول استخدام شد، در آن روز هیچکس نمی‌دانست که روزی او مارول را به چیزی که امروز هست تبدیل می‌کند. از زمانی که وی شروع به‌خلق کارکتر‌های جدید برای کمپانی مارول کرد،کمپانی‌های رقیب به این موضوع پی‌بردند که کامیک‌ها و شخصیت‌های ساخته شده توسط استن لی رقیب سر سختی برای آن‌ها است. وی شخصی بود که خاطرات کودکی اکثر کودکان جهان را شکل داد.

استن لی لیبر در روز 28 ماه دسامبر سال 1922 در منهتن نیویورک به دنیا آمد. وی از سن کم به‌ نوشتن علاقه داشت و در مدرسه نمرات خوبی را کسب می کرد. لی در خانواده فقیر بزرگ شد و زندگی سختی داشت، وی زمانی که از دبیرستان فارغ التحصیل شد شروع به کار کردن کرد. او در سنین کم کار‌های مختلفی از جمله روزنامه فروشی و پیک رستوران فعالیت می کرده است.

اما هیچ چیز نتوانست مانع رسیدن استن لی به اهداف و رویای خود شود و او همچنان به نوشتن ادامه می داد. استن لی در سن 17 سالگی توسط عمویش به مجله پالپ معرفی شد. او در آن زمان کار‌های خدماتی انجام می‌داد و در هر زمان که نویسنده کم می‌آمد به جای آن‌ها نویسندگی می‌کرد؛ در آن زمان بخش جدید در مجله‌ی پالپ راه افتاده بود که تایملی کامیکس نام داشت و امروزه آن را به نام مارول می‌شناسیم.

استن لی در آن زمان آرزو داشت که روزی موفق به‌کسب جایزه بزرگترین رمان آمریکا شود. در آن زمان هدایت تایملی کامیکس بر عهده مارتین گودمن بود. استن لی در آن زمان توانست به شماره سوم کمیک‌های کاپتان آمریکا دست پیدا کند؛ وی تصمیم گرفت که اسم خود را از استن لی لیبر به استن لی تبدیل کند. او شروع به ایده پردازی و داسان نویسی کرد و به همین گونه بود که تبدیل به یکی از ویراستار‌های ثابت این شرکت شد.

در سال 1941 تایملی کامیکس تصمیم گرفت تا به صورت مستقل کار کند و از مجله پالپ جدا شود و گودمن تصمیم گرفت که استن لی را به عنوان ویراستار کامیک‌هایش انتخاب کند؛ پس از آن او به همراه دیگر طراحان اولین کارکتر میک بوکی خود یعنی نابودگر (destroyer) خلق کردند، استن لی در سال 1942 به ارتش آمریکا پیوست و در بخش پیام‌رسانی در آنجا خدمت می‌کرد و پس از آن به بخش آموزش فیلم منتقل شد و روی کتاب‌های آموزشی کار می‌کرد و تا سال 1945 در ارتش آمریکا مشغول بود.

پس ازآن گودمن نام کمپانی را از تایملی کامیکس به اطلس کامیکس تغییر داد؛ در آن زمان استن لی با نوشتن داستان‌هایی با ژانر‌های مختلف سعی بر این داشت که مخاطبان را به‌سمت اطلس کامیک جذب کند. در اوایل دهه 50 سری جدید از کامیک‌های flash و justice league از کمپانی رقیب، یعنی DC توانسته بودند در آن زمان محبوبیت زیادی در بین مردم ایجاد کنند؛ گودمن نیز از استن لی خواست که گروهی از ابر قهرمانان بسازد و تمام آن‌ها را کنار هم بیاورد.

استن لی در سال 1947 با joan boocock ازدواج کرد که وی بازیگر و صداپیشه انیمیشن بود و بعد‌ها در مجموعه‌ی کارتونی مرد عنکبوتی صداپیشه نقش مادام وب بر عهده او بود. رابطه این دو شخصیت محبوب نیز بسیار با یک دیگر خوب بود و عاشقانه همدیگر را دوست داشنتند. و پس از درخواست گودمن، استن لی که نمی‌دانست باید چه جور شخصیتی خلق کند که مردم را به خود جذب کند؛ همسر وی بود که در این راه به استن لی کمک کرد و به او گفته بود که شخصیت خلق شده باید مناسب برای تمامی سنین و اقشار جامعه باشد. استن لی نیز از ذهن خلاق خود استفاده کرد و وجه‌ی انسانی ابر قهرمانان را به مردم نشان داد؛ ابر قهرمان‌هایی که در ظاهر مثل مردم عادی زندگی می‌کردند و مثل انسان‌ها درگیر روابط عاطفی می‌شدند، همین خلاقیت استن لی موجوب شد که مردم بشتر از حد انتظار در آن زمان از کامیک بوک او استقبال کنند و موجب شد که انقلاب بزرگی در صنعت کامیک بوک ایجاد شود.

لی گروهی از دانشمندان را برای خلق کارکتر‌های جدیدش در نظر گرفته بود که قصد داشتند یک گروه ابر قهرمانانی تشکیل دهند و او نام این گروه را «4 شگفت انگیز» (Fantastic Four) نامید. این گروه به‌سرعت توانست در بین مردم محبوبیت بالایی کسب کند و نام لی و کمپانی اطلس کامیک بیشتر ار قبل بر سر زبان‌ها افتاد. پس از آن در اوایل دهه 60 نام کمپانی از اطلس کامیک به مارول امروزی تبدیل شد که این نام برای همه‌ی ما آشنا است و با آن خاطرات زیادی داریم.

نتیجه‌ی هوش بالا و خلاقیت استن لی خلق چهره‌هایی همچون بلک پنتر (Black Panther)، ایکس من (X-men)، هالک (Hulk)، مرد آهنی (Iron Man)، و در آخر مرد عنکبوتی (Spider man)، که موفقترین و محبوب ترین شخصیت کامیک بوک مارول است. اما استن لی که پیش از این به گودمن گروهی از ابر قهرمانان را داده بود، تنها به 4 شگفت انگیز بسنده نکرد و به دنبال موفقیتی بزرگتر بود، از این رو او به کمک «جک کربی» ( jack kirby)، گروه «انتقام جویان» (the avengers)، را خلق کرد.

مبارزه تمام شخصیت های خلق شده توسط استن لی طرفداران را بیش‌تر از همیشه جذب کرد و مارول به سود دهی بزرگ دست یافت به‌طوری که در آن زمان مارول توانست تمام رقیب‌های خود را شکست دهد.استن لی در اوایل دهه 70 نیز قرار بود که با «آلن رنه» (alen resnians) کارگردان و فلیم‌نامه نویس مشهور فرانسوی برای 2 فیلم با یک دیگر همکاری کنند که این همکاری به سرانجام نرسید و آن دو فیلم هیچ‌وقت ساخته نشد. آلن رنه یکی از طرفداران استن لی بود که به کامیک‌ها و شخصیت‌های ساخته شده وی علاقه‌ زیادی داشت.

از زمانی که استن لی شروع به نویسندگی و ساخت کامیک بوک‌ها کرد خاطرات فروانی را بری کودکی خیلی از نسل‌ها رقم زد و نام او برای همیشه در دنیای مارول و هنر ماندگار خواهد بود. استن لی در تاریخ 12 نوامبر زمانی که در خانه خود بود، دچارسکته قلبی شد و پس از انتقال به مرکز درمانی cedars sinai و تلاش‌های انجام شده توسط پزشکان بی نتیجه بود و او در سن 95 سالگی دار فانی را وداع گفت.

استن لی خاطرات زیادی را در ذهن هواداران و علاقه مندان به کامیک بوک‌ها به‌جا گذاشت؛وی در بسیاری از فیلم‌های مارول به‌صورت افتخاری ایفای نقش کرد و بعید به‌نظر می‌رسد که کسی بتواند جای او را پر کند. یاد و نام استن لی برای همیشه برای همگان ماندگار خواهد بود و دست نوشته‌های این مرد بزرگ برای علاقه مندان به یادگار باقی می‌ماند.

تهیه شده در :گیم‌شات

نوشته مرگ اسطوره مارول: نگاهی کوتاه به زندگی استن لی اولین بار در گیم شات پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا