تمامی مطالب

احتمال لغو یک قانون قدیمی در صنعت سینمای آمریکا جنجال برانگیز شد

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا قصد دارد در برخی از قوانین و احکام قدیمی خود مربوط به صنعت سینما تجدید نظر کند. در این بین ممکن است قانونی که سال‌ها پیش در جهت منافع سینماداران وضع شده است لغو شود و همین موضوع عامل نگرانی سینماداران در آمریکا شده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا قصد دارد درباره ۱۳۰۰ فرمان قضایی که به قوانین کسب و کار صنایع مختلف مرتبط می‌شوند تجدید نظر کند. گفته شده احتمال می‌رود این احکام لغو شوند. در حوزه سینما قانونی که احتمال لغو آن مناقشه برانگیز شده به «Block Booking» مربوط می‌شود. اما Block Booking چیست و چرا سال‌ها پیش در صنعت سینمای آمریکا ممنوع اعلام شد؟

پیش از ممنوعیت Block Booking در سال ۱۹۴۸ سالن‌های سینما مجبور بودند برای نمایش یک یا چند بلاک‌باستر، تعدادی فیلم کم‌مخاطب را هم اکران کنند.

پیش از ممنوعیت Block Booking در سال ۱۹۴۸ استودیوها فیلم‌های‌شان را به صورت یک بسته در اختیار سالن‌ها قرار می‌دادند. در این بسته‌ها هم فیلم‌های پرمخاطب قرار داشتند و هم فیلم‌هایی که احتمالا چندان فروشی نداشتند. به این ترتیب سالن‌ها مجبور بودند برای نمایش یک یا چند بلاک‌باستر، تعدادی فیلم کم‌مخاطب را هم اکران کنند. این شیوه اکران در عمل به ضرر سینماداران بود و باعث می‌شد تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌هایی که اکران می‌کنند برای‌شان سود چندانی نداشته باشد و در عمل وجود قانون منع Block Booking به سودآوری بیشتر استودیوها منجر شد.

البته نباید فراموش کرد که این قانون در شرایطی برقرار شد که مجموعه‌های سینمایی امروزی وجود نداشتند و سالن‌ها عموما یک پرده برای پخش فیلم در اختیار داشتند. به هر حال در شرایط فعلی و با مطرح شدن احتمالی لغو حکم منع Block Booking اتحادیه ملی سینماداران در ایالات متحده آمریکا که ۳۳ هزار سالن را نمایندگی می‌کند از وزارت دادگستری تقاضا کرده دست به لغو این حکم نزند و کماکان از شیوه‌های گذشته در این حوزه از صنعت سینما حمایت کند.

با این وجود وزارت دادگستری معتقد است بسیاری از این نگرانی‌ها چندان موضوعیت ندارند چون به نفع استودیوها هم نیست که فیلم‌های کم‌مخاطب را در سالن‌ها اکران کنند. طبیعتا اکران فیلم‌های کم‌مخاطب باعث کاهش سود استودیو هم می‌شود و استودیوها برای حفظ سود خودشان هم که شده در این حوزه رفتار نسبتا متعادلی پیش خواهند گرفت.

نهایتا باید به این موضوع هم اشاره کرد که لغو حکم فعلی می‌تواند شرایط را برای حضور هر چه بیشتر فیلم‌های مستقل در سینماهای آمریکا فراهم کند. در حال حاضر با توجه به کمترشدن قابلیت اکران فیلم‌های کم‌مخاطب در سالن‌های سینما، استودیوها نیز از ساختن فیلم‌هایی که احتمالا مخاطب گسترده ندارند اجتناب می‌کننند؛ موضوعی که ممکن است با لغو این حکم در آن تجدیدنظرهایی صورت بگیرد.

The post احتمال لغو یک قانون قدیمی در صنعت سینمای آمریکا جنجال برانگیز شد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا