تمامی مطالب

صداپیشه ربات «اودیسه فضایی» درگذشت/ خاموشی هال ۹۰۰۰

داگلاس رین صداپیشه شخصیت هال ۹۰۰۰ کامپیوتر قاتل در شاهکار «۲۰۰۱ یک اودیسه فضایی» اثر استنلی کوبریک در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به نقل از ورایتی، داگلاس رین صداپیشه شخصیت هال ۹۰۰۰ کامپیوتر قاتل در شاهکار «۲۰۰۱ یک اودیسه فضایی» اثر استنلی کوبریک در سن ۹۰ سالگی درگذشت. جشنواره استراتفورد که داگلاس رین یکی از بنیانگذارانش در سال ۱۹۵۲ بود اعلام کرد که این بازیگر روز ۱۱ نوامبر در انتاریو کانادا براثر مرگ طبیعی در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

رین در سال ۱۹۲۸ در وینیپگ کانادا به دنیا آمد. او در تئاتر اولد ویس لندن به تحصیل تئاتر پرداخت. پس از آن وی اجراهای فراوانی در کشور کاناد داشت. او که یکی از بزرگ ترین استعدادهای تئاتری کانادا بود در سال ۱۹۷۲ برای حضور در نمایشنامه ای اثر رابرت بولت نامزد جایزه تونی شد.

اما بی ترید عمده شهرت رین در دنیای هنر به خاطر صداپیشگی شخصیت هال ۹۰۰۰ کامپیوتر قاتل در فیلم «۲۰۰۱ یک اودیسه فضایی» اثر استنلی کوبریک است.

پیش از انتخاب رین برای این شخصیت بازیگران دیگری مانند مارتین بالسام و نایجل داونپورت درنظر گرفته شده بودند که اولی به خاطر لهجه غلیظ آمریکایی و دومی به خاطر لهجه غلیظ انگلیسی از کار کنار گذاشته شدند. بنابراین کوبریک تصمیم گرفت این مشکل را در مراحل پس از تولید حل کند. کل مراحل صداگذاری رین روی شخصیت هال ۹۰۰۰ در مراحل پس از تولید فیلم صورت گرفته است.

ادگار رایت کارگردان «بیبی درایور» در واکنش به خبر درگذشت رین با گذاشتن قسمتی از فیلم «اودیسه فضایی» در صفحه توییترش چنین نوشت: فقط با صدایش یکی از بهترین اجراهای سینما را ارائه داد.

منبع :مهر

نوشته صداپیشه ربات «اودیسه فضایی» درگذشت/ خاموشی هال ۹۰۰۰ اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا