تمامی مطالب

GIF به عنوان هنر؛ اولین دوره جشنواره فیلم «جیفی» برگزار شد

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

جشنواره فیلم «جیفی» (Giphy) پنجشنبه هفته گذشته در سالن متروگراف شهر نیویورک برگزار شد. این جشنواره ظاهری کاملا رسمی داشت و در آن فرش قرمز، عکاسی از هنرمندان و تمامی نمادهای یک جشنواره معمول فیلم برقرار بود.

جشنواره فیلم جیفی قصد دارد نشان دهد که می‌توان فیلم‌های بسیار کوتاه را هم روی پرده بزرگ نمایش داد و برای آن‌ها جنبه‌های واقعا هنری قایل شد.

جشنواره فیلم جیفی که در آن ۱۱۸ جیف شرکت کرده بودند یک جایزه بزرگ ۱۰ هزار دلاری هم داشت که به فیلم برتر جشنواره تحت عنوان « WASHED UP» تعلق گرفت. برای شرکت در این جشنواره باید جیف ساخته شده از نظر زمانی ۱۸ ثانیه‌ای یا کوتاه‌تر باشد؛ همچنین آثار در ۵ بخش روایی، انیمیشن، استاپ موشن، تجربی و وایلدکارد ارسال شدند و در رقابت‌ها شرکت کردند.

مسئولان جشنواره اعلام کرده‌اند که ۹۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شده و از میان این ۹۰۰ جیف یا فیلم خیلی کوتاه ۱۱۸ اثر را برای شرکت در جشنواره انتخاب کرده‌اند. بعضی از جیف‌ها صرفا جنبه سرگرم‌کننده داشتند، برخی فضایی تیره و تار را به تصویر می‌کشیدند و تعدادی از آن‌ها مفاهیم عمیقی درباره زندگی را در قالبی بسیار کوتاه به تصویر می‌کشیدند.

هدف از برگزاری جشنواره صرفا نمایش جیف‌ها نبوده و به نظر می‌رسد شرکت جیفی با برگزاری این جشنواره قصد دارد تلاشی جدی‌تر را برای راه‌انداختن یک پلتفرم خاص جهت نمایش آثار هنری کوتاه پیگیری کند؛ پلتفرمی که جمعه در قالب نسخه بتا راه‌اندازی شده و می‌توان در آن فیلم‌هایی کوتاه تا ۳۰ ثانیه (۱۲ ثانیه بیشتر از حداکثر زمان مجاز فیلم‌های جشنواره) آپلود کرد. این فیلم‌ها می‌توانند صدا هم داشته باشند.

جشنواره فیلم جیفی قصد دارد نشان دهد که می‌توان فیلم‌های بسیار کوتاه را هم روی پرده بزرگ نمایش داد و برای آن‌ها جنبه‌های واقعا هنری قایل شد. به نظر می‌آید پیگیری چنین ایده‌هایی با توجه به در دسترس بودن گوشی‌های هوشمند می‌تواند با استقبال بخشی از مخاطبان نیز مواجه شود.

The post GIF به عنوان هنر؛ اولین دوره جشنواره فیلم «جیفی» برگزار شد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا