تمامی مطالب

بررسی فیلم it/بر اساس کتابی از استفان کینگ

در این مطلب سعی داریم به معرفی فیلمی در ژانر ترسناک بپردازیم که با اکران آن تحولی عظیم در فیلم های ترسناک ایجاد شد.شاید بهتر است در ابتدا اشاره کنیم که یکی از جذاب ترین ژانرها برای دانلود فیلم برای طرفداران سینما ژانر ترسناک است، ولی متاسفانه به طور کلی فیلم های ترسناکی که به صورت درست و با رعایت استاندارد های این ژانر ساخته شده باشند و معیارهای یک فیلم ترسناک موفق را داشته باشند و هم مخاطب را واقعا ترسانده و وحشت به دلش بیندازند بسیار کم هستند، از این رو سعی داریم در این نوشته به بررسی یکی از برترین فیلم های ترسناک به نام it بپردازیم که یکی از برترین فیلم های ژانر ترسناک در سال های اخیر است.

“آن” فیلمی خوش ساخت به کارگردانی اندی موشییتی می باشد که در سال ۲۰۱۷ بر روی پرده سینماها رفت و توانست موفقیت بسیار زیادی را در زمانی کوتاه بدست آورد.”آن” یکی از داستان های مشهور استیفن کینگ محسوب می شود که پس از انتشار در دهه هشتاد میلادی توانست خوانندگان بسیاری را جذب کند و طرفدارن زیادی پیدا کند، محبوبیت این داستان باعث شد که در سال ۱۹۹۰ یک مینی سریال در دو قسمت برای شبکه ABC ساخته شود که مورد توجه قرار گرفت و بعد از این سریال شخصیت پنی وایز تبدیل به یکی از مشهورترین و محبوب ترین شخصیت های ترسناک در آمریکا شد و از آن به بعد پنی وایز موجودی معرفی شد که به سراغ کودکان می رود و از آن ها تغذیه میکند.اما سوال بزرگ اینجاست.

بررسی فیلم it/بر اساس کتابی از استفان کینگ

چرا شخصیتی به محبوبیت پنی وایز آنقدر دیر وارد سینما شد؟

فیلم it قرار بود در سال ۲۰۰۹ ساخته شود اما بخاطر تغیرات بسیار زیاد که در فیلمنامه و همینطور انتخاب شخصیت های داستانی رخ داد به تعویق افتاد تا سرانجام در سال ۲۰۱۷ به نمایش عمومی در آمد و توانست مخاطبانش را راضی نگه دارد.

این فیلم داستان هفت کودک را روایت می کند که سعی دارند در شهر کوچکشان که دری نام دارد با ترس هایشان مقابله کنند و از چیزی هراس نداشته باشند، چرا که مشکلات زیادی گربیان گیرشان شده، از جمله قلدرهای مدرسه که زندگی را برای آن ها سخت کرده است، ولی زمانی که همه چیز در حال درست شدن است یک هیولای ترسناک به نام پنی وایز که خودش را شبیه یک دلقک کرده است در شهر ظاهر می شود و می خواهد کودکان را به وحشت انداخته و اجازه ندهد تا از کودکی خود لذت ببرند.

نقدی بر فیلم IT

فیلم با سکانسی دوست داشتنی شروع می شود که مو را به تن هر بیننده ای سیخ می کند، داستانی هیجان انگیز از پسر بچه ای با یک قایق کاغذی که برادرش برای او ساخته، جرج در یک روز تاریک و طوفانی قایقش را در آبهایی که در اثر بارندگی شدید کنار خیابان جمع شده رها می کند و کمی جلوتر در یک آب راه گم می شود و اینجاست که برای اولین بار شاهد ظهور موجودی بسیار مخوف به نام پنی وایز می باشیم که از ترس و همینطور بدن بچه ها تغذیه می کند، همین سکانس ابتدای فیلم که مملو از انواع و اقسام تکنیک های برتر فیلم سازی است کافیست تا یک بیننده حرفه ای متوجه تفاوت این اثر با دیگر آثار شود ولی اگر هنوز هم شک دارید پس در ادامه این نقد با من همراه باشید.

بنظر من فیلم از کیفیت خوبی برخوردار است و با صحنه های آرام و گاه در سکوت خبر از طوفانی پنهانی میدهد که رفته رفته به شهر نزدیک می شود و هر چیز را بر سر راهش تخریب می کند، مانند طاعون سیاه از درون و بیرون همه چیز را مسوم می کند و تاول های مرگبار از زیر پوست شهر بیرون می زنند. فیلم it از آن دسته فیلم هایی است که تا لحظه آخر مخاطب را رها نمی سازد و خواب از سر آدم می پراند، کافی است فقط چند دقیقه ابتدایی فیلم را مشاهده کنید تا متوجه شوید که دیگر قادر به تکان خوردن از جلوی صفحه نمایش خود نیستید. البته باید گفت که نویسندگان فیلم تغییرات زیادی در کتاب گنیگ به وجود آوردند که تفاوت های بسیار زیادی با کتاب اصلی دارد، بعضی از این تغییرات را می توان در روند فیلم مثبت دانست و برخی را نیز منفی، مهم ترین تغییری که در فیلم نسبت به کتاب ایجاد شد زمان وقوع داستان می باشد که بجای سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۸ که در کتاب آمده، فیلم طی سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹ رخ می دهد. این کار بنظر نویسندگان منطقی و درست تر به نظر رسید زیرا مخاطبین فیلم در دهه ۸۰ میلادی به بعد به دنیا آمده اند نه دهه ۵۰ میلادی، که خود این هم به زیرکی سازندگان فیلم و تیم حرفه ای آنها برمیگردد.

یکی از نکات مثبت فیلم را باید شیوه روایت گویی داستان و همینطور معرفی شخصیت منفی فیلم یعنی پنی وایز دانست. پنی وایز با بازی بیل اسکارشگورد شخصیتی بسیار پیچیده و مرموز دارد که برعکس دیگر فیلم هایی که در این ژانر ساخته می شود قابل لمس تر و باور پذیرتر است. امروزه بیشتر فیلم های ترسناک بر مبنای فیلم هایی مطرحی چون سری احضار به کارگردانی جیمز وان ( James Wan ) ساخته می شوند که از آخرین ساخته ها به نویسندگی او می توان به فیلم راهبه به کارگردانی کورین هاردی اشاره کرد که آسپین افی بر فیلم احضار ۲ است،این فیلم پنجمین فیلم از مجموعه فیلم های احضار محسوب می شود که توانسته است طرفداران بیشماری را در سراسر دنیا بدست آورد.البته باید گفت فیلم “آن” نیز از این قانون مستثنی نیست، ممکن است با متوسل نشدن به ارواح و دوستان اجنه کار را برای تولید یک اثر ترسناک تاثیر گذار سخت کرده باشد ولی سازندگان کاری کرده اند که فیلم با شوک های ناگهانی و افکت های صوتی کر کننده چیزی کمتر از سکوت کر کننده والاک ندارد. با اثری رو به رو هستید که بیشتر روی اعصاب و روان شما راه میرود تا اینکه مو به تن شما سیخ کند و مخاطب را بترساند، شخصیت اصلی داستان پنی وایز واقعا ترسناک است، خشونت علیه کودکان به صورت کامل و واضح به تصویر کشیده می شود و به همین خاطر این فیلم برای گروه سنی نوجوان مناسب نیست، در فیلم صحنه های ترسناک با کیفیتی وجود دارد ولی بطور کلی اضطراب و استرس در فیلم کم است.

از ویژگی های مثبت فیلم در کنار ترسناک بودن و قابل لمس بودن شخصیت اصلی داستان می توان به بازی بسیار خوب کودکان در کنار هم اشاره کرد که با وجود سن و تجربه کم، به خوبی توانسته اند ترسی که در وجودشان هست را به مخاطب منتقل کنند. از بازیگران کم سن و سال این فیلم می توان به جیدن لیبرهر،فین ولفهارد و سوفیا لیلیس اشاره نمود.برای دانلود رایگان این فیلم و برترین آثار سینما میتوانید به بخش دانلود فیلم جدید مراجعه کنید.

نوشته بررسی فیلم it/بر اساس کتابی از استفان کینگ اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا