تمامی مطالب

آهنگساز فیلم Love Story درگذشت

فرانسیس لِی آهنگساز فرانسوی برنده جایزه اسکار برای موسیقی متن جاودان فیلم «داستان عشق» در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

به نقل از منابع فرانسوی، فرانسیس لِی آهنگساز بزرگ فرانسوی فیلم های «داستان عشق» و «یک مرد و یک زن» در سن ۸۶ سالگی درگذشت؛ این خبر را روز چهارشنبه ۷ نوامبر، شهردار شهر نیس طی بیانیه ای اعلام کرد.

فرانسیس لِی در سال ۱۹۳۲ در شهر نیس فرانسه به دنیا آمد. او کارش را به عنوان یک نوازنده در کنار برنارد دیمنی شاعر و خواننده فرانسوی آغاز کرد. وی بعدها در سال ۱۹۶۵ پس از آشنایی با کلود للوش کارگردان فرانسوی، ساخت آهنگ فیلم «یک مرد و یک زن» (۱۹۶۶) اثر این کارگردان را برعهده گرفت. موسیقی متن «یک مرد و یک زن» که با تم مشهور «دابادابادا/dabadabada» شناخته می شود بلافاصله شهرت گسترده ای بدست آورد و نام لِی را در سراسر جهان بر سر زبان ها انداخت. او برای این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه شد.

فرانسیس لِی پس از موفقیت «یک مرد و یک زن» در سال ۱۹۷۰ شاهکار خود و یکی از درخشان ترین آثار موسیقایی همه دوران ها را خلق کرد؛ موسیقی متن فیلم «داستان عشق».

درام عاشقانه «داستان عشق» به کارگردانی آرتور هیلر برای لِی جایزه اسکار بهترین موسیقی متن و جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی را به ارمغان آورد. در آن سال همچنین ترانه ای به خوانندگی اندی ویلیامز با اضافه کردن شعری از کارل سیگمن به تم اصلی موسیقی متن فیلم «داستان عشق» با عنوان «از کجا شروع کنم؟» ساخته شد که توانست به موفقیت عظیمی دست پیدا کند.

لِی در سال ۲۰۱۴ جایزه افتخاری یک عمر دستاورد را از جوایز موسیقی فیلم جهان بدست آورد. او در طی دوران فعالیتش برای بیش ۱۰۰ فیلم موسیقی متن ساخت.

از دیگر آثار مهم این آهنگساز فرانسوی می توان به «سوار بر باران» ساخته رنه کلمان، «بیلیتیس» ساخته دیوید همیلتون و نیز بسیاری از کارهای کلود للوش کارگردان مطرح فرانسوی اشاره کرد.

منبع :مهر

نوشته آهنگساز فیلم Love Story درگذشت اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا