تمامی مطالب

ساخته نشدن «دل تاریکی» توسط «اورسن ولز» چگونه مقدمات ساخت یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما را فراهم کرد

اقتباس از رمان «دل تاریکی» نوشته «جوزف کنراد» اولین پروژه سینمایی «اروسن ولز» بود، فیلمی که به دلایل گوناگون ساخته نشد و البته شرایط را برای ساخت یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما فراهم کرد.

به نقل از گاردین، «اروسن ولز» در سال ۱۹۳۹ میلادی، پسر طلایی آمریکایی‌ها بود چرا که به تازگی اقتباسی نمایشی از داستان «ژولیوس سزار» را به روی صحنه برده بود و نمایش رادیویی موفق «جنگ دنیاها» را در رادیو اجراء می‌کرد.

در همین برهه زمان هالیوود به «ولز» پیشنهاد ساخت فیلمی بر اساس رمان معروف «دل تاریکی» نوشته «جوزف کنراد» را داد و وی نیز فیلمنامه‌ای اقتباسی و ۱۷۴ صفحه‌ای از این داستان برای کمپتانی «RKO» نوشت.

داستان فیلم قرار بود به رمان نوشته «جوزف کنراد» وفادار باشد و روایتگر سفر دشوار کاپیتان «مارلو» به آفریقا و یافتن یک شکارچی عاج فیل در قلب جنگل‌های این منطقه مرموز باشد.

همچنین قرار بود خود «اورسن ولز» در نقش اصلی کاپپتان «مارلو» بازی کند اما این پروژه سینمایی به مشکل خورد و دلیل آن نه لوکیشن دشوار فیلمبرداری در جنگل و نه هزینه تخمینی یک میلیون دلاری آن بود بلکه ایده بزرگ «ولز» این بود که تمام فیلم را از زاویه دید «شخص اول یعنی خود کاپیان «مارلو» روایت کند و بیننده چهره او را تنها در بازتاب آینه و آب می‌دید و البته او قصد داشت کل فیلم را تنها در یک برداشت مقابل دوربین ببرد، استراتژی جسورانه‌ای که کمترین فرصتی به بروز هر گونه خطایی در فرآیند ساخت فیلم می‌داد.

واکنش کمپانی «RKO» به پیشنهادهای «ولز» قابل پیش‌بینی بود و این فیلمنامه سینمایی برای همیشه به قفسه‌ها رفت و جای خود را به یک داستان اورجینال از «اورسن ولز» به نام «همشهری کین» داد و این فیلم در سال ۱۹۴۱ ساخته شد و تا به امروز همواره یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته شده است.

تاکنون چندین اقتباس رادیویی و تلویزیونی از رمان کوتاه «دل تاریکی» نوشته «جوزف کنراد» انجام شده است؛ اما معروف‌ترین آن فیلم «اینک آخرالزمان» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» در سال ۱۹۷۹ با بازی «مارلاون برنادو» است که داستان آن با تغییراتی برگرفته از رمان «دل تاریکی» در جریان جنگ ویتنام روایت می‌شود.

فیلم «روی دیگر باد» ساخته ناتمام «اورسن ولز» که پس از ۴۰ سال و به همت کمپانی نتفلیکس تکمیل شده بود، امسال در جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد.

منبع :ایسنا

نوشته ساخته نشدن «دل تاریکی» توسط «اورسن ولز» چگونه مقدمات ساخت یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما را فراهم کرد اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا