تمامی مطالب

انتقاد تند دبیر جشنواره کن از دیگر جشنواره‌های اروپایی

متاسفانه امسال اخبار و گزارش‌های جشنواره فیلم کن، چندان درباره فیلم‌هایی نبودند که در این رویداد مهم فرانسوی به نمایش درآمدند. در عوض، تمرکز روی آثاری بود که در کن حضور نداشتند به‌خصوص فیلم‌های تولیدی نتفلیکس و در کل فیلم‌های آمریکایی. اما حالا که همه از اوج‌گیری جشنواره‌های ونیز، تورنتو و تلیوراید به عنوان رویدادهایی سخن می‌گویند که بالاترین آمار اولین نمایش‌های آثار برتر سینمایی را به خود اختصاص داده‌اند، تیئری فرمو، دبیر جشنواره کن سرانجام درباره این تغییرها اظهار نظر کرده است و اینکه چرا این وضعیت را درک نمی‌کند: «من این میزان از توجه و شیفتگی به فیلم‌های آمریکایی را نمی‌فهمم.

دوستم آلبرتو باربِرا (دبیر جشنواره ونیز) فیلم کوریئدا یا هیچ فیلم کره‌ای، مصری یا لبنانی را در بخش رقابتی نداشت. به نظرم یک جشنواره باید کل سینمای جهان را نشان دهد… ما جدیدترین فیلم‌های اسپایک لی و جان کامرن میچل را هم در برنامه داشتیم. ونیز بازی خودش را پیش می‌برد و کار درستی کرد که فیلم‌های نتفلیکس را – که در کن نمایش داده نشدند – عرضه کرد. به‌علاوه، آن‌ها حق دارند و می‌توانند در این بازی از کارت اسکار استفاده کنند چون برای مطبوعات، یک شب در ماه مارس به‌مراتب مهم‌تر از ۶ ماه میان ژوییه تا اکتبر است».

این حرف‌های دبیر کن را فقط می‌توان این گونه تعبیر کرد که او می‌خواهد موفقیت این جشنواره ایتالیایی که امسال بیشترین بحث و گفت‌وگو را تا این‌جا به‌پا کرده است، دستاورد خاصی جلوه ندهد! این اظهار نظر در اواخر سالی صورت گرفته است که جنگ و دشمنی کن و نتفلیکس به خاطر یک قانون فرانسوی به اوج رسید و این سرویس پخش مجازی و آنلاین نتوانست فیلم‌هایی که می‌خواست را در کن عرضه کند.

در عوض، خیلی از این فیلم‌ها به جشنواره‌های تورنتو و ونیز رفتند و با وجود اظهار نظر فرمو درباره فیلم‌های آمریکایی، ونیز در نهایت معتبرترین جایزه‌اش یعنی شیر طلایی را به روما داد؛ درام مکزیکی بسیار تحسین‌شده‌ای به کارگردانی آلفونسو کوارون که نتفلیکس پخش‌کننده آن است. البته همین چند وقت پیش بود که اخباری در خصوص ملاقات‌های نتفلیکس با فرمو پشت درهای بسته و درباره آینده جشنواره کن به گوش رسید.

در این خصوص، فرمو در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است: «من نه طرفدار نتفلیکس هستم و نه مخالفش. کار من نمایش وضعیت سینما در روزگاری است که مارتین اسکورسیزی هم در آستانه اکران فیلمی است که نتفلیکس آن را تهیه کرده است. در سال ۲۰۱۷ هیات مدیره جشنواره از من خواست که دیگر فیلم‌هایی را نپذیرم که در سینماها به نمایش درنمی‌آیند. این موضوع عجیبی نیست اگر فکر کنید که در این هیات، چند پخش‌کننده هم حضور دارند و آن‌ها حق دارند چنین درخواست و تمایلی داشته باشند.

خود من دوست دارم هر فیلم مورد علاقه‌ام در سینماها نمایش داده شود و در سال ۲۰۱۸ نتوانستم به خاطر ممنوعیت نتفلیکس بعضی از این فیلم‌ها را به جشنواره دعوت کنم اما باید ببینیم در ۲۰۱۹ چه خواهد شد. باید منتظر قسمت بعدی این ماجراها باشید». با این حرف‌ها نیز این طور به نظر می‌رسد که کن واقعا به دنبال اولین نمایش جهانی مرد ایرلندی اسکورسیزی است اما باید منتظر ماند و دید چنین امری در ۱۴ مارس ۲۰۱۹ محقق خواهد شد یا نه.

منبع :قانون دیلی

نوشته انتقاد تند دبیر جشنواره کن از دیگر جشنواره‌های اروپایی اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا