تمامی مطالب

چرا دوباره پای افخمی به «هفت» باز شد؟

بهروز افخمی با اجرای «هفت» نتوانست مخاطبان این برنامه را راضی نگه دارد، اما جدیدترین تصمیم مدیران شبکه سه بازگشت این کارگردان برای اجرای «هفت» است.

پس از مدت‌ها بلاتکلیفی درباره برنامه «هفت» امروز (یکشنبه ۶ آبان) علی فروغی، مدیر شبکه سه اعلام کرد که از اواسط دی و یک ماه قبل از جشن سینما (جشنواره فیلم فجر) پخش برنامه «هفت» از سر گرفته می‌شود. او یک خبر جدید دیگر هم برای مخاطبان شبکه سه داشت، بازگشت بهروز افخمی به عنوان مجری «هفت». مجری که آخرین سری این برنامه را هم خودش اجرا کرده بود. البته با احتساب چند برنامه‌ای که «هفت» ویژه جشنواره فیلم فجر با اجرای رضا رشیدپور روی آنتن رفت او آخرین مجری برنامه «هفت» بود. با همه این اوصاف، اما این سوال پیش می‌آید که چرا مسئولان تلویزیون تصمیم گرفتند اجرای «هفت» را دوباره به افخمی بدهند. برای رسیدن به پاسخ این سوال و اینکه آیا مسئولان تلویزیون تصمیم درستی گرفتند یا نه در گزارشی که در ادامه می‌خوانید مروری داشتیم بر برنامه‌ای که افخمی اجرا کرد و نقاط ضعف و قوت آن.

وقتی «هفت» سینماگران را خشمگین کرد

وقتی بهروز افخمی بعد از فریدون جیرانی و محمود گبرلو اجرای «هفت» را برعهده گرفت دیگر خبری از سبک و سیاق پیشین دو سری قبلی برنامه نبود، افخمی خودش هم پیش از اینکه روی صندلی اجرای «هفت» بنشیند اعلام کرده بود که می‌خواهد برنامه‌ای متفاوت را روی آنتن ببرد. این تفاوت، اما چندان به مذاق مخاطبان این برنامه خوش نیامد و «هفت» افخمی با ریزش مخاطب زیادی رو به رو شد و انتقاد‌ها نیز از برنامه بالا گرفت. این اتفاق در حالی افتاد که حتی تلاش گروه سازنده برنامه نیز دیده نمی‌شد و برنامه‌هایی که به موضوعات بحث‌برانگیز می‌پرداختند نیز چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفتند.

روند حضور منتقدان، کارشناسان و سینماگران در این سری با خلل مواجه شد و بعد برنامه‌ای که به نقد و بررسی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی اختصاص داشت و خشم عده زیادی از مخاطبان و سینماگران را در آورد کارشناسان و منتقدان هم رغبت کمتری برای حضور در برنامه از خود نشان دادند.

وقتی افخمی نظر هیچ‌کس را هم جلب نکرد

پس از همه حاشیه‌هایی که درباره «هفت» پیش آمد، چند هفته بعد از اینکه انتقاد‌ها از این برنامه و موضع‌گیری‌هایش به اوج رسید زمزمه‌هایی برای تغییر تیم سازنده این برنامه به گوش رسید و اینبار نوبت بهروز افخمی شد تا بعد از دو سال با صندلی اجرای «هفت» خداحافظی کند.

افخمی درباره خداحافظی‌اش با این برنامه بعد از جلسه‌ای که با مدیران داشت اعلام کرده بود: «پس از دو سال قرارداد همکاری ما با سازمان صداوسیما به اتمام رسید؛ لذا در سال جدید برای توافق مجدد جلسه‌ای با مدیران تلویزیون داشتیم که همه چیز با خوبی و خوشی همراه بود. من در آن جلسه به مدیران اعلام کردم که می‌خواهم به سراغ ساخت فیلم سینمایی‌ام بروم. چرا که فکر می‌کنم دیگر همه گفتنی‌ها را گفته‌ام و به آنچه در «هفت» می‌خواستم رسیده‌ام.»

او همچنین عنوان کرده بود: «مدیران تلویزیون به دنبال ایجاد تغییراتی در ساختار برنامه بودند و خواسته‌هایی داشتند. در نهایت به این توافق رسیدیم که بعد از انتخابات ریاست جمهوری، گروه دیگری برنامه «هفت» را اجرا کنند.»

جالب اینکه پیش از قطعی شدن رفتن افخمی از «هفت» صداوسیما در یک نظرسنجی نظر مخاطبان این برنامه را پرسیده بود کارشناسان این حوزه میزان موفقیت «هفت» در دوره‌های مختلف را سنجیده بودند، جالب‌تر اینکه نتیجه این نظرسنجی برتری «هفت» در زمان گبرلو را به همراه داشت تا افخمی بازنده «هفت» لقب بگیرد. البته افخمی بعد‌ها هم در گفت‌وگویی گفته بود که برنامه او بیشترین مخاطب را داشته، با این وجود، اما مشخص نبود چرا تلویزیونی‌ها تصمیم گرفتند این برنامه با اجرای او به پایان برسد.

چرا تلویزیون دوباره «هفت» را به افخمی داد؟

پس از تعطیلی «هفت» با اجرای افخمی، هر چند ماه یکبار اخبار جدیدی درباره شروع پخش مجدد این برنامه شنیده می‌شد، گاهی نام افراد جدید به گوش می‌رسید و گاهی هم تب همه چیز می‌خوابید.

اما حالا بعد از حدود دو سال از خالی بودن آنتن شبکه سه از «هفت» قرار شده او از زمستان امسال و پیش از جشنواره بهروز افخمی دوباره با «هفت» برگردد. اینکه سیاست جدید این برنامه چیست هنوز مشخص نشده، اما سوال اینجاست که چرا تلویزیونی‌ها که خودشان تصمیم به رفتن افخمی و تعطیلی این برنامه گرفتند حالا دوباره به سراغ همان گزینه که امتحانش را پس داده و چندان سربلند هم بیرون نیامده رفتند؟ اینکه تلویزیون و شبکه سه می‌خواهد با یک برنامه کوبنده دوباره خودش را تا حدی زنده کند شاید یکی از ابعاد این ماجرا باشد که در روز‌های آینده حتما بیشتر درباره‌اش خواهید شنید.

منبع :خبرآنلاین

نوشته چرا دوباره پای افخمی به «هفت» باز شد؟ اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا