تمامی مطالب

فیلم و سریال‌هایی با داستان‌های معلمان و دانش‌آموزان

در همین روزهای ماه مهر که به ماه مدرسه معروف است و به پایان آن نزدیک هستیم، شاهد بازپخش سریال «دبیرستان خضراء» از شبکه‌ آی‌فیلم هستیم. مجموعه تلویزیونی به کارگردانی زنده‌یاد «اکبر خواجویی» است که محصول ۷۵-۷۴ است.

هسته اصلی‌ این سریال را دبیرستان دخترانه‌ای تشکیل داده است. اما به غیر از این مجموعه، آیا به یاد دارید چند فیلم و سریال با همین موضوع و محور کلاس درس و مدرسه و… تولید شده و ما تماشاگرش بوده‌ایم؟ در این سال‌ها، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های مختلف بسیاری با موضوع مدرسه و دانش‌آموز تولید شده که بد ندیدیم چند نمونه از پرآوازه‌ترین این فیلم‌ها و سریال‌ها را بیاوریم و مختصری به آنها پرداخته‌ایم.

باز مدرسم دیر شد

«باز مدرسم دیر شد» سریالی به کارگردانی حسین افصحی است که در سال ۱۳۶۲ساخته شد. این سریال داستان پسر بازیگوشی به نام محسن با بازی اکبر عبدی را به تصویر می‌کشد که همیشه مدرسه‌اش دیر می‌شود و همیشه بهانه‌ای برای دیر رسیدن دارد.

مبصر پنج ساله کلاس

حسین محب‌اهری از تیتراژ برنامه‌ «مبصر پنج ساله کلاس» که خودش کارگردانی و بازیگری آن را برعهده داشت، به عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین تیتراژها یاد می‌کند که هنوز هم پس از گذشت ۲۷ سال از پخش آن یعنی سال ۱۳۷۰، در ذهن مخاطب به یادگارمانده است.

قصه‌های مجید

«قصه‌های مجید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی، مجموعه داستانی بود که کیومرث پوراحمد در سال ۷۰- ۱۳۶۹ آن را به یک مجموعه‌ تلویزیونی تبدیل کرد که خیلی از داستان‌های آن در مدرسه مجید در اصفهان می‌گذشت.

مدرسه مادربزرگ‌ها

«مدرسه مادربزرگ‌ها» نام یک سریال تلویزیونی به کارگردانی غلامرضا رمضانی است که در سال ۱۳۷۵ ساخته شد و داستان تعدادی خانم میانسال است که خانم معلم جوانی دارند و در هر قسمت ماجراهای جالبی را بوجود می‌آورند.

بچه‌های مدرسه همّت

رضا میرکریمی در سال ۱۳۷۶–۱۳۷۵ سریالی به نام «بچه‌های مدرسه همت» را ساخت که از شبکه دو پخش شد. مجموعه‌ای که از داستان‌های مختلفی تشکیل شده و درباره تعدادی دانش‌آموز است که در مدرسه راهنمایی «همت» به‌طور شبانه‌روزی تحصیل و زندگی می‌کنند و هر بار با ماجرایی تازه روبه‌رو می‌شوند.

دردسر والدین

ماجرای این سریال که در سال ۱۳۸۰ به کارگردانی مسعود نوابی ساخته شد، در مدرسه کلید می‌خورد و علی پورحاتم (مهران مدیری) که همسر خود را از دست داده، با ایران یزدان‌پناه (فاطمه گودرزی) مادر همکلاسی پسرش که او نیز همسرش را از دست داده آشنا می‌شود و این دو تصمیم به آغاز زندگی مشترک می‌گیرند.

مدرسه موش‌ها

ساختن سریال با موضوع مدرسه، ژانر عروسکی هم دارد. «مدرسه موش‌ها» ابتدا یک جُنگ ۱۱–۱۰ قسمتی بود که سری دومش در ۱۰۴ قسمت ساخته شد. فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» هم در سال ۶۴ به کارگردانی مرضیه برومند ساخته شد که در گیشه هم فروش خوبی داشت. شهر موش‌ها ۲ هم در سال۱۳۹۳ ساخته شد و با فروش ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام گرفته بود.

سفر جادویی

سفر جادویی فیلمی به کارگردانی ابوالحسن داوودی در سال ۱۳۶۹ ماجرای دکتر رضا کمالی با بازی اکبر عبدی است که با آزار و تنبیه فرزندش سینا، می‌خواهد از او دانش‌آموزی ممتاز بسازد اما به درون ماشین لباسشویی بیمارستان می‌افتد و در حضور همکلاسی‌های زمان کودکی خود محاکمه می‌شود.

ورود آقایان ممنوع

مدیر یک دبیرستان دخترانه خصوصی (ویشکا آسایش) با ورود آقایان به مدرسه خود شدیداً مخالف است. اما مجبور می‌شود یک دبیر جایگزین(رضا عطاران) را به دبیرستان بیاورد. این ماجرای فیلم سینمایی کمدی «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان است که در سال ۱۳۹۰ اکران شد.

منبع: i​ran-newspaper.‎​com

نوشته فیلم و سریال‌هایی با داستان‌های معلمان و دانش‌آموزان اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا