تمامی مطالب

بررسی نظرات مخاطبان و منتقدان پس از اکران «ونوم»

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

فیلم سینمایی ونوم از آخر هفته گذشته در سینماهای ایالات متحده آمریکا اکران شده و در حالی که شاهد استقبال گرم مخاطبان بوده ابدا نتوانسته منتقدان آمریکایی را راضی کند.

پیش از این نوشته بودیم که بسیاری از پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند جدیدترین فیلم روبن فلیشر می‌تواند رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه تاریخ باکس‌آفیس در ماه اکتبر را بشکند. تقریبا اغلب شواهد جدید با اکران ونوم در روزهای جمعه و شنبه نشان می‌دهند که این فیلم ابرقهرمانی به راحتی رکورد فیلم «جاذبه» (Gravity) آلفونسو کوارون را می‌شکند و با فروشی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار به پرفروش‌ترین افتتاحیه ماه اکتبر تبدیل می‌شود.

ونوم در روز جمعه ۳۲ میلیون و ۷۵۰ هزاردلار فروخته و در حالی که سونی پیش‌بینی می‌کند این عدد تا پایان امروز به ۷۰ میلیون دلار برسد بعضی از کارشناسان عدد ۸۰ میلیون دلار را تخمین دقیق‌تری ارزیابی کرده‌اند.

اما نگاه تماشاگران و منتقدان به فیلم چطور بود؟ برای بررسی نگاه مخاطبان بد نیست نگاهی بیاندازیم به نمره CinemaScore این فیلم. مخاطبان پس از دیدن ونوم به آن نمره +B دادند که نشان می‌دهد از فیلم راضی بودند. همچنین در وبسایت Rotten Tomatoes حدود ۸۹ درصد مخاطبان از فیلم ابراز رضایت کرده‌اند. بیش از ۳۳ هزار کاربر در سایت IMDb به فیلم نمره دادند که میانگین وزنی نمرات ۷.۱ از ۱۰ را نشان می‌دهد و نهایتا ۹۵ درصد کاربران گوگل هم گفته‌اند فیلم را دوست دارند.

مجموعه همه این شواهد در کنار فروش خوب فیلم نشان می‌دهد مخاطبان ونوم این اثر ابرقهرمانی را پسندیده‌اند و اصولا روند تاریخی طی شده در چند سال گذشته هم نشان می‌دهد که آثار ابرقهرمانی برای جذب مخاطبان آنقدرها کار دشواری در پیش ندارند.

نگاه منتقدان به ونوم ابدا مثبت نیست و شباهتی به نگاه مردم ندارد. بررسی وبسایت Rotten Tomatoes نشان می‌دهد تنها ۳۲ درصد منتقدان از ونوم رضایت داشته‌اند (از ۱۸۴ نقد) و نمره متای ۳۵ فیلم با ۴ نقد مثبت، ۲۶ نقد میانه و ۱۴ نقد منفی نشان می‌دهد از نظر منتقدان آمریکایی ونوم فیلم ضعیفی است.

ریچارد روپر منتقد شیکاگو سان تایمز که به فیلم نمره متای ۳۸ داده فیلم را اثری از کار افتاده و بی‌معنا ارزیابی می‌کند که تا پایان بی‌هویت باقی می‌ماند. او با اشاره به این نکته که تام هاردی یکی از بهترین بازیگران جهان است می‌گوید ونوم نشان داده که حتی استعدادی در سطح هاردی هم نمی‌تواند زیر بار چنین فیلم بدی دوام بیاورد.

تای بر، منتقد بوستون گلوب به فیلم نمره متای ۳۸ داده و می‌گوید مشکل اصلی ونوم این است که فیلم هرگز یک لحن مشخص و ثابت ندارد. با یک کمدی طرفیم؟ با یک فیلم ترسناک؟ با یک درام یا با یک اثر رمانتیک؟ به گفته او ونوم آش شله قلمکاری است که تمام نیروهای زنده و شاداب درونی خود را می‌مکد و نابود می‌کند.

اوون گلیبرمن منتقد ورایتی به فیلم نمره ۴۰ داده و معتقد است با اثری کسالت‌بار طرفیم که در همان کارکردهای همیشگی یک اثر ابرقهرمانی هم موفق نیست.

اگر بخواهیم به یکی از معدود نقدهای مثبت فیلم اشاره کنیم هم می‌شود به نقد مایکل نوردین توجه کرد. منتقد ایندی‌وایر که به فیلم نمره ۷۵ داده می‌گوید فیلم آن اثر ابرقهرمانی که انتظارش را می‌کشید نیست اما رضایت از آن بستگی به نوع نگاه مخاطب و سطح همراهی او دارد. نوردین برخلاف اغلب منتقدان فضای فیلم را که از نظر او چیزی بین یک فیلم ترسناک و یک کمدی است جذاب ارزیابی می‌کند و می‌گوید همین فضا باعث می‌شود فیلم ارزش دیدن داشته باشد.

The post بررسی نظرات مخاطبان و منتقدان پس از اکران «ونوم» appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا