تمامی مطالب

بیوگرافی ادریس البا ؛ شوالیه بریتانیایی

دو هفته تولد ادریس آلبا بود و به همین بهانه مقاله‌ای از زندگی‌نامه او را برای شما آماده کرده‌ایم؛ برای خواندن بیوگرافی این بازیگر، تهیه کننده، موزیسین و کارگردان تازه کار، با گیم‌شات همراه باشید.

ادریس البا

]ادریسا آکونا البا» (Idrissa Akuna Elba) در ششم سپتامبر سال ۱۹۷۲ در منطقه هکنی لندن به دنیا آمد. پدر البا، وینستون، اهل سیرالئون بود که در کارخانه فورد داگنهام (اتومبیل سازی) مشغول به کار بود. مادر البا، ایو، اهل غنا بود. وینستون و ایو در سیرالئون ازدواج کردند و سپس به لندن نقل مکان کردند. البا در منطقه هکنی و ایست هام بزرگ شد و اسم خودش را از ادریسا به ادریس کوتاه کرد. ادرس آلبا از کودکی و در مدرسه به نحوی وارد دنیای بازیگری شد. در چهارده سالگی در عروسی‌ها به عنوان دستیار یک دی‌جی مشغول به کار بود. یک سال پس از آن توانست با دوستانش بیزنس خود را تشکیل دهد. در هجده سالگی مدرسه را رها کرد و توانست در National Youth Music Theater عضو شود. از سایر هنرمندانی که در این موسسه حضور داشتند می‎توان به «سالی هاوکینز» (Sally Hawkins)، «اورلاندو بلوم» (Orlando Bloom)، «جود لاو» (Jude Law)، «جانی لی میلر» (Jonny Lee Miller) و «لارا پلور» (Lara Pulver) اشاره کرد.

اولین تجربه حرفه‌ای بازیگری ادریس البا در سریالی به اسم Crimewatch در بی‌بی‌سی بود. او برای اینکه بتواند در کنار بازیگری پول دربیاورد کارهایی مثل عوض کردن تایر اتومبیل‌ها و تلمارکتینک انجام می‌داد. او همچنین شب‌ها در کارخانه فورد داگنهام کار می‌کرد.

ادریس البا

این هنرپیشه چهل و شش ساله با بازی در سریال The Wire که منتقدین از آن به عنوان یکی از برترین سریال‌های تلویزیونی یا می‌کنند،‌ شناخته شد. با اینکه بازی ادریس البا در نقش «استرینگر بل»‌ (Stringer Bell) در سریال The Wire تحسین شده‌ است و بی‌شک تا به حال بهترین و خاطره‌انگیزترین نقش او در کارنامه هنری او محسوب می‌شود، بسیاری نیز نقش آفرینی البا در فصل پنجم سریال مستندنما The Office را یکی از بهترین فعالیت هنری او می‌دانند. در سال ۲۰۰۹ البا در سریال پرطرفدار لوتر (Luther) نقش آفرینی کرد و برای ایفای نقش در این سریال نامزد گلدن گلوب شد. فصل پنجم این سریال دیدنی هم اکنون در دست ساخت است. البا تا امروز چهار بار نامزد دریافت گلدن گلوب شده اما هنوز موفق به کسب آن نشده‌است. از استرینگر بل افسانه‌ای تا چارلز ماینر و کارآگاه جان لوتر، البا نشان داده‌است که هنرپیشه توانایی است و در هر ژانری می‌درخشد. او در سریال Office نشان داد که می‌تواند به خوبی از پس یک نقش کمدی بربیاید و به بهترین شکل آن را ارائه دهد آن هم در سریالی که کمدین‌ها قدرتمندی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

ادریس البا

ادریس البا در سینما نیز موفق ظاهر شده‌است. او در فیلم «ماندلا: راه طولانی به آزادی» (Mandela: Long Walk to Freedom) در نقش نلسون ماندلا ظاهر شد و توانست نامزد گلدن گلوب شود. او برای آماده شدن برای این نقش یک شبانه روز در سلولی در جزیره روبن گذراند. البا در سال ۲۰۱۵ بار دیگر نامزد دریافت گلدن گلوب شد. این بار برای فیلم «جانوران بی‌کشور» (Beasts of No Nation) به کارگردانی «کری فوکوناگا» (Cary Fukunaga) که اکثرا او را به عنوان سازنده فصل اول سریال True Detective (کارآگاه حقیقی) می‌شناسند. پس از این فیلم نامزد نشدن البا برای اسکار همه را شگفت‌زده کرد و بسیاری به این تصمیم اسکار اعتراض کردند. به طور کل به این فیلم کمتر از آن چیزی که حقش بود توجه شد. البا در فیلم‌هایی مثل «بازنده‌ها» (The Losers)، سری فیلم‌های Thor و همچنین «انتقام‌جویان» (Avengers)، «روح سوار: روح انتقام» (Ghost Rider: Spirit of Vengeance)، «پرومته» (Prometheus)، «حاشیه اقیانوس آرام» (Pacific Rim)، «فراتر از پیشتازان فضا» (Star Trek Beyond)، «بازی مالی» (Molly’s Game) و انیمیشن زوتوپیا ایفای نقش کرده‌است. ادریس البا همچین در کنار رایان رینولدز از معدود بازیگرانی است که تجربه نقش آفرینی در فیلم‌های مارول و همجنین DC را داشته‌است.

ادریس البا

او یکی از محبوب‌ترین ستارگان بریتانیا است و طرفداران او، به خصوص طرفداران سریال لوتر علاقه‌مندند پس از «دنیل کریگ» (Daniel Craig) او را در نقش جیمز باند، جاسوس افسانه‌ای بریتانیای ببینند. هنوز مشخص نشده‌است که این خواسته تحقق خواهد یافت یا نه. تازگی «چارلی هیتون» (Charlie Heaton) یکی از بازیگران سریال پرطرفدار Stranger Things در مصاحبه‌ای گفت که فکر می‌کند البا را در نقش این جاسوس خواهد درخشید.

البا با کارگردانان قدرتمندی مثل «کنت بارانا» (Kenneth Branagh)، «ریدلی اسکات» (Ridley Scott)، «گای ریچی» (Guy Ritchie)،‌ «گوئیلرمو دل تورو» (Guillermo del Toro)، «کری جوجی فوکوناگا» (Cary Joji Fukunaga) و «تایکا وایتیتی» (Taika Waititi) همکاری کرده‌است. البا خود به تازگی فیلم Yardie را کارگردانی کرد و این با بازخورد نسبتا مثبت منتقدین مواجه شده‌ است که نشان می‌دهد او از همکاری با این کارگردانان بزرگ درس‌های زیادی یاد گرفته است.

علاوه بر فصل پنجم سریال لوتر، باید منتظر سریال جدید البا Turn Up Charlie در شبکه نتفلیکس و In the Long Run (در حال پخش) باشیم. البا همچنین به عنوان شخصیت منفی در اسپین-آف فیلم‌های سریع و آتشین (Fast and Furious) به اسم هابز و شا (Hobbs and Shaw) به کارگردانی «دیوید لیچ» (David Leitch) – کارگردان فیلم‌های ددپول۲ (Deadpool 2)، جان ویک (John Wick) و بلوند اتمی (Atomic Blonde) – نقش آفرینی خواهد کرد.

تهیه شده در :گیم‌شات

نوشته بیوگرافی ادریس البا ؛ شوالیه بریتانیایی اولین بار در گیم شات پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا