تمامی مطالب

سینماگران با رهبری کریستوفر نولان به جنگ تولیدکنندگان تلویزیون می‌روند

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

کریستوفر نولان که این روزها یکی از کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌های مشهور سینمای آمریکا به حساب می‌آید دست به اقداماتی زده که احتمالا باعث خواهد شد لذت دیدن فیلم‌های سینمایی در تلویزیون‌های خانگی بیش از پیش شود.

ماجرا به یک ویژگی خاص در تلویزیون‌های جدید برمی‌گردد که «motion smoothing» نامیده می‌شود و بسیاری از کارگردان‌ها را عصبانی کرده. این حالت به تلویزیون‌ها اضافه شده تا از تار شدن برخی از اجزای تصویر هنگام پخش ویدیو با کیفیت بالا، جلوگیری کند. با این وجود نتیجه نهایی باعث شده بسیاری از سینماگران ادعا کنند، فیلم‌هایشان در این حالت شبیه آثار بی‌کیفیت تلویزیونی نمایش داده می‌شود و حس و حال سینمایی صحنه‌ها از دست می‌رود. اما دلیل اصلی این اتفاق چیست؟

نولان به عنوان یکی از روسای بخش کارگردانان کمیته America’s Creative Rights ایمیلی به اعضای بخش کارگردانان‌ زده و اعلام کرده او، رییس دیگر کمیته جاناتان مازلو و پل توماس اندرسن در حال تماس با تولیدکنندگان تلویزیون‌ هستند تا امکاناتی را برای تسهیل قطع‌کردن قابلیت motion smoothing فراهم کنند.

حالت Motion smoothing چند فریم فیک بین فریم‌های سیگنال‌های پخش تلویزیونی اضافه می‌کند که باعث وضوح بیشتر و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه می‌شود. این حالت برای پخش برنامه‌های ورزشی بسیار مناسب است چون باعث می‌شود بتوان بسیار ساده‌تر تحرکات درون تصویر را دنبال کرد اما در مورد فیلم‌های سینمایی که هنوز به حالت ۲۴ فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند، قابلیت motion smoothing باعث از میان رفتن کیفیت سینمایی تصویر می‌شود.

به همین دلایل که شرح آن رفت، کریستوفر نولان به عنوان یکی از روسای بخش کارگردانان کمیته America’s Creative Rights ایمیلی به اعضای بخش کارگردانان‌ زده و اعلام کرده او، رییس دیگر کمیته جاناتان مازلو و پل توماس اندرسن یکی از کارگردان‌‎های نام‌آشنای سینمای آمریکا در حال تماس با تولیدکنندگان تلویزیون‌ هستند تا امکاناتی را برای تسهیل قطع‌کردن این حالت خاص فراهم کنند.

نولان در ادامه افزوده: بسیاری از شما دیده‌اید که آثارتان هنگام پخش تلویزیونی با آنچه واقعا ساخته‌اید تفاوت دارند. تلویزیون‌های جدید قابلیت‌های تکنیکی فوق‌العاده‌ای دارند و این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بتوانیم این قابلیت‌ها را چنان مهار کنیم که نزدیک‌ترین نسخه به نسخه اصلی که واجد مقاصد خلاقانه ما است به دست مخاطب برسد.

به هر حال این خبر در مجموع برای سینمادوستان اتفاق بسیار مثبتی است به حساب می‌آید؛ آن‌ها می‌توانند مطمئن باشند نولان و تعدادی دیگر از سینماگران هالیوود به فکر تجربه بصری آن‌‎ها هنگام تماشای تلویزیون‌های خانگی‌اند.

The post سینماگران با رهبری کریستوفر نولان به جنگ تولیدکنندگان تلویزیون می‌روند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا