تمامی مطالب

مالکیت دیجیتال در برابر مالکیت فیزیکی؛ حذف سه‌فیلم از iTunes برای اپل دردسرساز شد

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

ماجرای درگیری یک کاربر پلتفرم iTunes با شرکت اپل و پاک شدن سه فیلم از مجموعه‌ فیلم‌هایی که این کاربر خریداری کرده بود باعث شده موضوع مالکیت دیجیتال محتوا (در این مورد مالکیت فیلم) در برابر مالکیت فیزیکی اثر دوباره به سر خط خبرها تبدیل شود.

ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از کاربران متوجه شد سه فیلم از مجموعه فیلم‌هایی که از iTunes خریداری کرده از میان آرشیو فیلم‌هایش در این سرویس حذف شده‌اند. این کاربر درباره مشکل پیش‌آمده با اپل تماس گرفت اما جواب جالبی دریافت کرد

زمانی که بازار دانلود دیجیتال رونق گرفت یکی از بحث‌هایی که به شکل مداوم مطرح می‌شد این بود که با خرید فیلم دیجیتال شما در عمل صاحب آن فیلم نیستید چون چیزی که خریده‌اید جنبه فیزیکی ندارد. چنین ایده‌هایی هنوز هم از میان نرفته اما قدرت خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند، بویژه زمانی که کاربران متوجه شدند در عموم موارد مجموعه محتواهای دیجیتالی که خریداری کرده‌اند طی سال‌ها کاملا در اختیار خودشان باقی مانده است. اما دعوای فیلم فیزیکی در مقابل محتوای دیجیتال این روزها دوباره رونق گرفته‌.
ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از کاربران متوجه شد سه فیلم از مجموعه فیلم‌هایی که از iTunes خریداری کرده از میان آرشیو فیلم‌هایش در این سرویس حذف شده‌اند. این کاربر درباره مشکل پیش‌آمده با اپل تماس گرفت اما جواب جالبی دریافت کرد. پاسخ اپل صرفا این بود: متاسفانه این سه فیلم دیگر در فروشگاه iTunes در دسترس نیستند. نهایتا اوج تلاش اپل برای راضی‌کردن این کاربر، ایجاد کردن امکان دسترسی موقتی به دو فیلم دیگر بوده که در عمل ابدا خسارت فرد شاکی را جبران نمی‌کند. در واقع اپل نه فیلم‌های کاربر را به او پس داده و نه پول او را پس داده است.
در ادامه تلاش‌های این کاربر و رسانه‌ای کردن موضوع شرکت اپل در پاسخ‌های بعدی صرفا خود را یک فروشگاه و واسطه معرفی کرده که نمی‌تواند درباره مشکلاتی که منجر به خروج یک محتوا از فروشگاه می‌شود پاسخ‌گو باشد.
به این ترتیب سه فیلمی که کاربر مذکور خریداری کرده و ظاهرا مالک آن‌ها بوده به همین سادگی محو و ناپدید شده‌اند و کسی هم حاضر به پاسخ‌گویی نیست، حتی اپل که سر و صدای مربوط به تریلیون‌ دلاری‌شدن آن، گوش فلک را کر کرده است هم نمی‌تواند تضمین کند یک محتوای دیجیتال خریداری شده لزوما در مالکیت کاربران باقی بماند.
در چنین مواردی که البته زیاد هم اتفاق نمی‌افتد ارزش فیلم‌های فیزیکی و دی‌وی‌دی‌های قدیمی که عشق‌سینماها آرشیو می‌کردند بیشتر به چشم می‌آید. فیلم‌هایی که البته ممکن است آسیب ببینند یا جاگیر باشند اما هیچ‌وقت به این راحتی‌ها از تملک فرد خارج نمی‌شوند.

The post مالکیت دیجیتال در برابر مالکیت فیزیکی؛ حذف سه‌فیلم از iTunes برای اپل دردسرساز شد appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا