تمامی مطالب

فیلم بدون تاریخ، بدون امضا از ایران به اسکار رفت

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

بالاخره تکلیف فیلمی که امسال از طرف ایران به اسکار فرستاده می‌شود مشخص شد و فیلم بدون تاریخ، بدون امضا از طرف ایران به صورت رسمی به آکادمی اسکار معرفی شد.

«بدون تاریخ، بدون امضا» دومین فیلم بلند سینمایی وحید جلیلوند است. فیلم قبلی‌اش «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» هم مورد توجه منتقدان داخلی قرار گرفته بود. «بدون تاریخ، بدون امضا» هم در جشن خانه سینما رکورددار دریافت بیشترین نامزدی و جایزه شد.

انتخابی که چندان دور از ذهن هم نبود. واقعیت این است که از میان فیلم‌های سال گذشته گزینه‌های زیادی هم نداشتیم. «خوک» مانی حقیقی فیلم متفاوتی بود ولی حضور پررنگی در فستیوال‌های جهانی نداشت و مدل فیلم هم جوری نبود که خیلی اسکاری به حساب بیاید. بقیه فیلم‌ها مثل «دلم می‌خواد» فرمان‌آرا یا «فراری» علیرضا داوونژاد یا «چهارراه استانبول» مصطفی کیایی که زمزمه بررسی‌شان برای اسکار به گوش رسید اصلا در حد و اندازه‌ای نبودند که قرار باشد نماینده ایران در اسکار باشند.

درنهایت امسال هیات انتخاب منطقی‌ترین گزینه‌ها را به مرحله نیمه‌نهایی فرستاد: «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی فیلم جنگی قابل ملاحظه‌ای بود که از لحاظ کارگردانی استانداردهای بالایی دارد و می‌شد حساب کرد که تماشاگر خارجی را با وجه دیگری از سینمای ایران آشنا کند. وجهی که در آن بیگ‌پروداکشن و اکشن هم وجود دارد. انتخاب «سهیلا شماره ۱۷» هم جالب بود. فیلم طنز ظریفی دارد که ممکن بود برای اعضای آکادمی جالب باشد و سوژه‌اش درباره زنی که باید زودتر ازدواج کند هم برای همه قابل درک و احتمالا جذاب بود.

این وسط احتمالا تنها فیلمی که نادیده گرفته شد و شاید می‌توانست جزو گزینه‌های نهایی باشد «شعله‌ور» حمید نعمت‌الله بود. فیلمی که از لحاظ کارگردانی و بازی امین حیایی یک سر و گردن بالاتر از محصولات سال گذشته سینمای ایران بود.

درنهایت اما فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند به عنوان امن‌ترین گزینه از سوی هیات انتخاب به اسکار فرستاده شد. اینکه می‌گوییم امن‌ترین بخاطر تعدد جوایز فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی است و اینکه فیلم یکی از همان درام‌های تلخ اجتماعی است که سال‌هاست آکادمی اسکار با این مدل از فیلم‌های ایرانی آشناست. البته که بعید است فیلم شانس چندانی برای راه یافتن به جمع پنج نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان داشته باشد.

مهم‌ترین جایزه خارجی فیلم وحید جلیلوند جایزه‌ای است که خودش و نوید محمدزاده از بخش افق‌های جشنواره ونیز سال گذشته دریافت کردند.

فیلم داستان دکتری است که متوجه می‌شود پسربچه‌ای که با او تصادف کرده از دنیا رفته. حالا در این شک و تردید است که آیا تصادف منجر به فوت شده یا نه. از آن طرف پدر فقیر بچه از کارخانه مرغ‌های آلوده به خانه برده که آن هم ممکن است دلیل دیگری برای مرگ کودک باشد.

نوید محمدزاده یکی از برون‌گراترین بازی‌هایش را در فیلم جلیلوند ارائه می‌دهد.

«بدون تاریخ، بدون امضا» دومین فیلم بلند سینمایی وحید جلیلوند است. فیلم قبلی‌اش «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» هم مورد توجه منتقدان داخلی قرار گرفته بود. «بدون تاریخ، بدون امضا» هم در جشن خانه سینما رکورددار دریافت بیشترین نامزدی و جایزه شد.

هیات معرفی فیلم ایرانی امسال نیز به روال معمول، با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی، در تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است.

اعضای این هیات عبارتند از: آتوسا قلمفرسایی (طراح صحنه و لباس) و محمد آلادپوش (فیلمبردار)، امین تارخ (بازیگر)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه نویس)، رامین حیدری فاروقی (مستندساز)، محمد مهدی عسگرپور (کارگردان) و قاسم قلی پور (تهیه کننده) و رائد فریدزاده (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی).

عده‌ای هم از هیات انتخاب خواسته بودند در راستای مخالفت با سیاست‌های دونالد ترامپ امسال مراسم را تحریم کنند و فیلمی از ایران به اسکار نفرستند. اما هیات انتخاب در جواب گفت: «هیات انتخاب فیلم نماینده ایران ضمن احترام به نظر گروهی که از سر خیرخواهی و غیرت دینی و ملی،‌ خواهان تحریم اسکار و عدم معرفی فیلم به آکادمی هستند بر این باور است که آکادمی نهادی غیر دولتی و متعلق به آحاد سینماگران آمریکاست». هیات انتخاب گفته که از اسکار برای فشار به ترامپ و تقویت رابطه ملت‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: امسال اصغر فرهادی اسکار نمی‌گیرد

The post فیلم بدون تاریخ، بدون امضا از ایران به اسکار رفت appeared first on دیجی‌کالا مگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا