تمامی مطالب

نقد فیلم Ocean’s 8 (هشت یار اوشن)

بیاتومگ – فیلم Ocean’s 8 (هشت یار اوشن) با بازگشت به دنیای یازده یار اوشن، یک فیلم سینمایی تابستانی سرگرم‌کننده و تماما زنانه را ارائه می‌دهد اما موفق نمی‌شود تا این مجموعه فیلم را به جایگاه بالاتری ترفیع بدهد. با نقد این فیلم همراه باشید.

فیلم هشت یار اوشن، دنباله مجموعه فیلمی است که در سال ۲۰۰۱ توسط فیلم Ocean’s 11 (یازده یار اوشن) به کارگردانی استیون سودربرگ راه‌اندازی شد. خود فیلم یازده یار اوشن نیز بازسازی فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۶۰ بود. به لطف فریبندگی جورج کلونی، برد پیت و مت دیمون و همچنین سرقت هوشمندانه‌ای که کاراکترهای آنها در کازینویی در لاس وگاس به اجرا گذاشتند، فیلم یازده یار اوشن تا حدی موفقیت‌آمیز بود که دو دنباله از آن به نام‌های Ocean’s Twelve (دوازده یار اوشن) و Ocean’s Thirteen (سیزده یار اوشن) ساخته شد. متاسفانه این مجموعه فیلم در دو دنباله خود در گیشه ضعیف ظاهر شد و این مجموعه با فیلم سیزده یار اوشن در سال ۲۰۰۷ به پایان رسید. با این حال، تقریبا یک دهه پس از آن، کارگردان گری راس همراه با فیلمنامه‌ای نوشته خودش و اولیویا میلچ، این مجموعه فیلم را با فیلم هشت یار اوشن و کاراکترهای اصلی زن احیا نمود. فیلم هشت یار اوشن با بازگشت به دنیای یازده یار اوشن، یک فیلم سینمایی تابستانی سرگرم‌کننده و تماما زنانه را ارائه می‌دهد اما موفق نمی‌شود تا این مجموعه فیلم را به جایگاه بالاتری ترفیع بدهد.

دبی اوشن با بازی ساندرا بولاک، خواهر دنی اوشن فوت شده، پس از سپری کردن پنج سال در زندان به شهر نیویورک بازمی‌گردد و با دوست قدیمی خود به نام لو با بازی کیت بلانشت ارتباط برقرار می‌کند. گرچه دبی به منظور دریافت عفو مشروط برای رهایی از زندان، بازی بسیار خوبی به عنوان یک زندانی نادم و اصلاح‌شده به نمایش می‌گذارد اما پس از آزادی، بلافاصله به زندگی جرم و جنایت بازمی‌گردد. او اکنون اهداف خود را برای سرقت از یکی از امن‌ترین و انحصاری‌ترین رویدادها در شهر نیویورک متمرکز کرده است. دبی به منظور به اجرا درآوردن این طرح که سال‌ها برای آن برنامه‎‌ریزی کرده، باید برای هر جنبه از این سرقت پیچیده تیمی تشکیل بدهد.

فیلم Ocean’s 8 (هشت یار اوشن)

علاوه بر لو، دیگر افرادی که به تیم دبی اوشن اضافه می‌شوند شامل طراح مد رز ویل با بازی هلنا بونهام کارتر، هم‌قطار همگی‌اش تمی با بازی سارا پالسون، جواهرسازی به نام آمیتا با بازی میندی کالینگ، هکری به نام ناین بال با بازی ریحانا و جیب‌بری به نام کنستانس با بازی اوکافینا می‌باشد. آنها با یکدیگر قصد دارند تا گردنبندی یک میلیون دلاری را از یک فرد مشهور به نام دفنه کروگر با بازی ان هتوی که قرار است در مراسم سالیانه مت گالا در شهر نیویورک حضور یابد، سرقت کنند. اوضاع حتی از این نیز پیچیده‌تر می‌شود به طوریکه این گردنبند از سوی جواهرفروشی بسیار مشهوری به نام کارتیر می‌آید که امنیت و بیمه بیشتری برای آن فراهم کرده‌اند. علاوه بر این، دوست‌پسر سابق دبی به نام کلاود بکر با بازی ریچارد آرمیتاژ، لایه دیگری به این سرقت اضافه می‌کند که می‌تواند کل سرقت را در معرض خطر قرار دهد. با اینکه دبی سال‌ها صرف برنامه‌ریزی برای این سرقت کرده و برای انجام آن تیمی بسیار ماهر گردهم آورده، باید دید که آیا او قادر به اجرای این سرقت می‌باشد یا اینکه او اجازه خواهد داد تا طرح و برنامه‌اش مانع دست یافتنش به جواهراتی با ارزش میلیون دلاری بشود.

روی هم رفته، فیلم هشت یار اوشن، یک دنباله لذت‌بخش و سرگرم‌کننده از مجموعه فیلم‌های اوشن می‌باشد که ویژگی و خصیصه‌های فیلم‌های قبلی این مجموعه را در خود جای داده اما با معرفی بازیگران، مکان و سرقتی تازه، مقدار بسیار زیادی طراوت و تازگی نیز به آن اضافه می‌کند. مقدار بسیاری از داستان فیلم هشت یار اوشن همان ریتم پایه فیلم یازده یار اوشن را دنبال می‌کند بدین ترتیب که کاراکتر اصلی از زندان آزاد می‌شود، برنامه یک سرقت را می‌چیند، گروهی را جمع می‌کند و آن سرقت را اجرا می‌نماید. با این حال، سومین اکت یا بخش فیلم هشت یار اوشن به اندازه کافی با فیلم یازده یار اوشن متفاوت است تا چرخشی غیرمنتظره و جدید را در این طرح کلی فراهم بیاورد. با این وجود، بخش اعظمی از فیلم هشت یار اوشن پژواکی از فیلم یازده یار اوشن است که شامل چرخشی در اکت سوم، پویایی دبی و لو و گروهی از تبهکاران با مهارت‌های گوناگون است. حتی موسیقی متن ساخته دنیل پمبرتون نیز ظاهرا حال و هوای فیلم یازده یار اوشن را مورد تکریم قرار می‌دهد و به فیلم هشت یار اوشن کمک می‌کند تا متناسب با تن و درون‌مایه این مجموعه فیلم باشد.

فیلم Ocean's 8 (هشت یار اوشن)
فیلم Ocean’s 8 (هشت یار اوشن)

از فیلم هشت یار اوشن کاملا واضح است که راس و میلچ زحمت زیادی کشیدند تا اطمینان حاصل نمایند که این فیلم متناسب و درخور این مجموعه فیلم سینمایی باشد. با این حال، این پیوندها به فیلم‌های قبلی بین اشاره‌های جالب و اجبارهایی که یک فیلم مستقل نباید به آنها وفادار باشد، در حال نوسان است. مسلما فیلم هشت یار اوشن به عنوان فیلمی مستقل و تک و بدون محدودیت‌هایی برای متناسب کردن آن با مجموعه فیلم‌های اوشن، بسیار قوی‌تر می‌بود. اما فیلم هشت یار اوشن به طور موثر و گاه‌به‌گاهی از پیوندها به مجموعه وسیع اوشن استفاده می‌کند که مقصر دانستن این فیلم برای بنا نهادن پایه خود بر اساس آنچه در فیلم‌های قبلی برپا شده، دشوار و سخت است. با این وجود، فیلم هشت یار اوشن به اندازه فیلم یازده یار اوشن هوشمندانه و زیرکانه نیست و از آنجا که این فیلم‎ها بخشی از یک مجموعه فیلم می‌باشند، این تفاوت و مقایسه بین دو فیلم حتی واضح و آشکارتر می‌شود.

با این وجود، قدرت و استحکام فیلم هشت یار اوشن نتیجه بازیگرانش و همچنین محوریت فیلم پیرامون مت گالا و طراحی لباس‌های کاراکترها توسط سارا ادواردز می‌باشد. لباس‌ها در کنار بازیگران تمام ستاره سبب شده تا هر کدام از کاراکترهای اصلی فیلم، اعضای متفاوت و سرگرم‌کننده‌ای از یک گروه باشند. ساندرا بولاک مستحکم و توپرترین عضو این گروه است و تیکه‌گاهی برای دیگر بازیگران می‌باشد. این بازیگر پتانسیل‎های بیشتری به کاراکتر دبی اضافه می‌کند اما این کاراکتر عمدتا به عنوان مرکز صوری جذاب داستان فیلم عمل می‌کند. کاراکتر لو با بازی بلانشت نیز یک لایه درخشان و لذت‌بخش برای کاراکتر دبی می‌باشد. با این حال، در میان بازیکنان اصلی گروه، این کاراکتر دفنه با بازی ان هتوی است که خودنمایی می‌کند و مقدار بسیار غیرمنتظره‌ای از عمق کمدی و عاطفی به فیلم هشت یار اوشن اضافه می‎‌کند.

فیلم Ocean's 8 (هشت یار اوشن)
فیلم Ocean’s 8 (هشت یار اوشن)

بقیه بازیگران فیلم نیز به خوبی توسط کارتر، کالینگ، ریحانا، پالسون و اوکوفینا تکمیل شده و به هر کدام از آنها فرصتی برای درخشش داده می‌شود اما آنها نشان دهنده جنبه کمتر توسعه داده شده گروه می‌باشند. البته، چرخش بزرگی که فیلم هشت یار اوشن به فرمول و ترکیب فیلم یازده یار اوشن اضافه می‌کند، بازیگران تمام زن فیلم می‌باشد و به نظر می‌رسد که فیلم هشت یار اوشن نیز همان گرایشی را دنبال می‌کند که در طی چندین سال گذشته در هالیوود همه‌گیر شده است. بدون شک، این کار به فیلم هشت یار اوشن کمک کرده تا تغییری تازه و باطراوت به مجموعه فیلم‌های اوشن اضافه نماید و این فرصت را فراهم آورده تا سرقتی متفاوتی در این مجموعه شکل بگیرد که تنها زنان قادر به اجرا درآوردن آن می‌باشند. علاوه بر این، پویایی بین تمام زنان گروه فیلم، یک پیچ و تاب فوق‌العاده سرگرم‌کننده‌ای به این فیلم اکشن، کمدی و جنایی اضافه کرده که به ندرت در هالیوود دیده می‌شود.

در کل، فیلم هشت یار اوشن یک تجربه فیلم دیدن سرگرم‌کننده را به ارمغان می‌آورد و در عین حال، یکی از مشهورترین مجموعه فیلم‎های ژانر سرقت را احیا می‌کند و تغییر و چرخشی تازه به فرمول و ترکیب این مجموعه فیلم اضافه می‌نماید. متاسفانه، فیلم هشت یار اوشن نقاط ضعف خاصی از آن فرمول و ترکیب را برجسته می‌کند. فیلم هشت یار اوشن به همان اندازه فیلم یازده یار اوشن فریبنده و دلربا می‌باشد اما در ارائه چرخشی هوشمندانه‌تر در داستان سرقت فیلم با شکست روبه‌رو می‌شود و این در حالی است که این چرخش برای طرفداران فیلم یازده یار اوشن یک جنبه کلیدی و بااهمیت می‌باشد. در نتیجه، با اینکه فیلم هشت یار اوشن برای طرفداران مجموعه فیلم‌های اوشن به اندازه کافی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است اما کسانی که انتظار یک فیلم اکشن و کمدی زنانه و سرگرم‌کننده را دارند، بعید به نظر می‌رسد که به انتظارات خود دست یابند.

امتیاز: ۶/۱۰

نوشته نقد فیلم Ocean’s 8 (هشت یار اوشن) اولین بار در بزرگترین پایگاه خبری فیلم و سریال »» Bia2Mag. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا