تمامی مطالب

نقد فصل ۲ سریال Mr. Mercedes (آقای مرسدس)

بیاتومگ – فصل ۲ سریال Mr. Mercedes (آقای مرسدس) دارای پرش خلاقانه جسورانه‌ای است که با فرودی ضعیف و متزلزل همراه شده است. با نقد این فصل از سریال آقای مرسدس همراه باشید.

هشدار اسپویل!

فصل اول سریال آقای مرسدس در دوره پس از اثرهای سینمایی اقتباسی از رما‌ن‌‌های استیون کینگ به کارگردانی فرانک دارابونت، یکی از شگرف‎‌ترین اثرهای اقتباسی از رمان‌های استیون کینگ می‌باشد. فصل اول سریال که یک بازی فرار و گریزی هیجان‌انگیز و مضطربانه میان پلیسی خوب و گلایه‌مند به نام بیلی هاجز با بازی برندن گلیسون و قاتل سریالی پوزخندزنی به نام بردی هارتسفیلد با بازی هری تریدوی ملقب به آقای مرسدس بود، با بیشتر اهمیت دادن به درام شخصیتی و هیجانات روانشناختی نسبت به ترس و خوف‌های ساده به موفقیت دست یافت و همیشه ترس و خوف‌ها را متعادل و معقول حفظ کرد.

در مقابل، فصل دوم سریال آقای مرسدس با داستانی که وحشت و ترس پزشکی و همچنین اندکی ماوراء طبیعی را به حماسه دنباله‌دار بیلی هاجز و بردی هارتسفیلد اضافه می‌کند، گام‌های جسورانه‌ای به ژانرهای تازه برمی‎دارد و پایه و بنیاد استیون کینگی خود را به طور کامل در آغوش می‌گیرد. در پایان فصل اول سریال آقای مرسدس، بیل از یک حمله قلبی بهبود یافت و این در حالی بود که بردی با صدمه دیدن جمجمه‌اش بر اثر برخورد با مجسمه شانس هولی با بازی جاستین لوپ به زندگی نباتی فرو رفت.

در رمان‌ها، استیون کینگ از فرصت استفاده می‎کند تا زمانی که بیل و هولی را وارد یک معمای تازه بدون حضور بردی می‎کند، وارد دوستی در حال شکوفا شدن بیل و هولی و همچنین حرفه کاراگاه خصوصی به نام Finders Keepers (یابنده نگهبان) که عنوان کتاب دوم این مجموعه رمان سه‌گانه نیز می‌باشد، شود. با این حال، تهیه‌کنندگان اجرایی سریال به طور قابل درکی تصمیم گرفتند که پویایی بین بیل و بردی، قلب تپنده سریال می‌باشد و نباید برای یک فصل کامل آن را کنار گذاشت. به همین ترتیب، آنها با نادیده گرفتن کتاب دوم، به کتاب سوم این مجموعه کتاب سه‌گانه به نام End of Watch (پایان نگهبانی) پرش کردند که در آن، مشخص می‌شود که بردی قادر است تا از محدود کما و اغمای خود ذهن دیگران را کنترل نماید.

فصل ۲ سریال Mr. Mercedes (آقای مرسدس)

باید گفت که فصل دوم سریال آقای مرسدس به منابع خود وفادار است اما نادیده گرفتن کتاب دوم، پرش بزرگی است و فرود آن نیز اندکی متزلزل می‌باشد چراکه به نظر می‌رسد فصل دوم سریال تقریبا متناقض با ژانر درام و جنایی واقع‌گرایانه فصل اول سریال می‌باشد. در فصل اول سریال، معمای خوفناکی که توسط آقای مرسدس ناگهان پدیدار شده بود، سبب ایجاد احساس آسیب‌پذیری ناخوشایندی همراه با تصدیق این موضوع بود که هیولاهای انسانی واقعی هستند و وجود دارند. این در حالی است که در فصل دوم سریال، یک دیوانه دارای قدرت تله‌پاتی چندان ترسناک و مخوف نیست.

هرچند، این موضوع همچنان سبب احساس ناخوشایند و ترس می‌شود و عوامل سازنده سریال نیز از زیرزمین بردی از فصل اول استفاده کردند تا وضعیت ذهنی جدید بردی را به نمایش بگذارند و این زیرزمین اکنون به نوعی یک قلعه/زندان است که در آنجا، بردی طرح‌های منحرفانه خود را تعبیه می‌کند. اغلب این طرح‌ها نیز قتل می‌باشند. او دلتنگ کشتن مردم شده و از همه بیشتر نیز می‌خواهد تا بیل هاجز را بکشد. این یک واژگونی جالبی از پویایی فصل اول سریال می‌باشد.

کاراکترهای جدید به سریال اضافه شدند که شامل دکتر فلیکس بابینوی خواب‌آلود با بازی جک هاستون و کورا با بازی تسا فرر می‎باشد. دکتر بابینو که به غرور و تمایلش برای تشکیل یک خانواده چسبیده، سرمی آزمایش‌نشده را بر روی بردی امتحان می‌کند که گفته شده این سرم عملکرد مغز را افزایش می‌دهد. و اینگونه نیز می‌شود اما نه به نحوی که دکتر برنامه‌ریزی کرده بود. او با این کار خود، یک قاتل با قدرت کنترل ذهن ساخته است. دکتر بابینو و همسرش تنها روش و وسیله‌ای برای تزریق خصیصه علمی-تخیلی به داستان می‌باشند و اصلا به پیچیدگی و فریبندگی کاراکترهای فصل اول سریال نیستند.

فصل 2 سریال Mr. Mercedes (آقای مرسدس)
فصل ۲ سریال Mr. Mercedes (آقای مرسدس)

خوشبتختانه، کاراکترهای باقی مانده از فصل اول سریال آقای مرسدس، همچنان در فصل دوم فریبنده هستند و به طور فوق‌العاده‌ای توسط بازیگران بی‌نظیری به تصویر کشیده می‌شوند. جاستین لوپ همچنان یکی از بازیگران کمتر موردقدردانی قرار گرفته دنیای سریال می‌باشد و به کاراکتر هولی، کیفیتی سه‌بعدی، حس نادری از ناامنی و اعتماد به نفس داده است. البته کاراکتر آیدا با بازی هولند تیلور همچنان نیز تغییر و دگرگونی تازه‌ای در میان این شرایط وخیم و ترسناک است. یکی از کاراکترهای ضعیف، جروم است، علت آن نیز نقش‌آفرینی جارل جروم نمی‌باشد بلکه به خاطر زاویه‌ای است که داستان او نوشته شده است. در حالی که ممکن است نویسندگان در پایان کار درستی در رابطه با این کاراکتر انجام بدهند اما در حال حاضر، احساس می‌شود که آنها یکی از ستاره‌های خود را از معرکه خارج کرده‌اند.

البته، گلیسون در نقش بیل هاجر همچنان عالی و درخشان است. به همین ترتیب، تردیوی نیز در نقش بردی به طور صحیحی ترسناک و هولناک می‌باشد. این دو نفر همچنان در حال انجام کاری فوق‌العاده در ساخت یک رابطه مخوف و قابل لمس می‌باشند که هرگز قبلا در دنیای سریال دیده نشده است.

سریال آقای مرسدس ممکن است در گذار از ژانر درام و کاراگاهی به ژانر علمی-تخیلی و ماوراء طبیعی اندکی اشتباه کرده باشد اما گنجایش نقش‌آفرینی‌های بازیگران و سرسپردگی سریال به درام شخصیت سبب شده تا همچنان دلایل کافی برای بیننده‌ها وجود داشته باشد تا به دیدن این سریال ادامه بدهند.

امتیاز: ۶/۱۰

نوشته نقد فصل ۲ سریال Mr. Mercedes (آقای مرسدس) اولین بار در بزرگترین پایگاه خبری فیلم و سریال »» Bia2Mag. پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا