تمامی مطالب

بررسی فیلم Crazy Rich Asians

تطبیق دقیق فیلم Crazy Rich Asians با رمان محبوب و پرفروش این مجموعه که در مورد آسیایی‌های مقیم آمریکاست طوری به نمایش درآمده که همه را هیجان‌زده خواهد کرد.

شاید بتوان گفت یکی از چیزهایی که آسیایی‌های ساکن آمریکا در آن خوب هستند تقلید در مد و سبک زندگی آمریکایی است و این نکته در فیلم «آسیایی‌های بشدت پولدار» (Crazy Rich Asians) به خوبی نشان داده شده است.
چیزی که ما از اقلیت آسیایی‌ها دریافت می‌کنیم، سخت کوشی، باهوش بودن و فروتنیست. اما آیا تمام اقلیت ها دارای نقاط ضعفی نیستند؟ باید گفت بله همینطور است، بخش منفی این اقلیت، نداشتن خلاقیت کافی، اجتناب از بروز احساسات و فرد گراییست تا جایی که باعث بوجود آمدن اتفاقاتی ناخوش‌آیند می‌شود.
از دید بقیه اقلیت‌ها، مردان آسیایی افرادی سرد مزاج و بی‌حوصله هستند و در مقابل آن‌ها زنان آسیایی غرق در احساسات، مطیع و فرمان‌بردار به‌نظر می‌رسند. و این مسئله تا جایی ادامه دارد که زنان آسیایی را تبدیل به مادرانی سخت‌گیر و غیرمنطقی می‌کند. این حداقل چیزیست که در شبکه‌های آمریکایی نشاد داده می‌شود.


شاید در مورد رمان فیلم Crazy Rich Asians قبلا شنیده باشید، چراکه این اولین رمان با موضوع کمدی و عاشقانه درمورد حقیقت پشت روابط آسیایی‌های مقیم آمریکا بود. به همین دلیل اکران فیلم Crazy Rich Asians بدون شک با اهمیت خواهد بود.

فیلم Crazy Rich Asians
کاراکتر «ریچل چو» (Rachel Chu) با بازی «کنستانس وو» (Constance Wu) دختر چینی جوانیست که پروفسور دانشگاهی در نیویورک است. وی امیدوار است که دوست‌پسرش «نیک» (Nick) در اولین سفرشان به سنگاپور، جایی که در آن بدنیا آمده، از او خواستگاری کند. نیک مطمئن است که ریچل عشق واقعی اوست با این‌حال ازدواج با ریچل و ماندن در آمریکا برخلاف نظر مادرش «النور» با بازی زیبای «میشل یوه» (Michelle Yeoh) بوده و تاجایی که ممکن است او را از ارث و میراث محروم کند پیش‌ می‌رود و حالا نیک نمی‌تواند تصمیم دقیقی درمورد جدی‌تر کردن رابطه‌اش بگیرد.

تریلر فیلم Crazy Rich Asians را می‌توانید در زیر تماشا کنید:

نویسنده این اثر «کوین کوان» (Kevin Kwan) نیز اهل سنگاپور بوده و کاملا با رسم و رسوم آن‌ها آشنایی دارد. این اثر که کاملا با احساسات لایه‌بندی شده و فرهنگ و نحوه زندگی سنگاپوری‌ها را به خوبی نشان می‌دهد، حتما برای شما جذاب خواهد بود. طراحی آداب و رسوم آسیایی‌ها در این فیلم آنقدر دقیق است که حتی جشنواره‌های غذای خیابانی را نیز در آن نشان می‌دهند.

هیجان فیلم Crazy Rich Asians از جایی آغاز می‌شود که ریچل بالاخره با نیک به سنگاپور می‌رود تا در مراسم عروسی دوست صمیمی نیک شرکت کنند. بی خبر از آن‌که هرچقدر که به حلقه‌ی نامزدی نزدیک‌تر می‌شود، دنیای نیک کمتر به او خوش‌آمد خواهد گفت. و هرچقدر ریچل بیشتر با دنیای نیک آشنا می‌شود، بیشتر مطمئن است که نمی‌خواهد دوست‌پسرش بین او و خانواده‌اش یکی را انتخاب کند. و همچنین می‌داند، چه با نیک ازدواج کند و چه نکند، باید علاقه‌ و احترام مادر او را به خود جلب کند زیرا مادر نیک فردی به شدت سنتی است و نیک احترام زیادی برای مادرش قائل است.
در واقع بیشتر مشکلات ریچل با مادر نیک برمی‌گردد به آداب رفتاری آمریکایی ریچل، یعنی با این‌که ریچل خود آسیاییست اما رفتار و سبک زندگیش کاملا آمریکایی است.

فیلم Crazy Rich Asians
می‌توان به جرات گفت که آداب رفتاری آسیایی ها به‌قدری دقیق و درست در فیلم Crazy Rich Asians نشان داده شده که حتما شما هم باآن‌ها احساس همدردی خواهید کرد چراکه در یکی از صحنه‌ها، پدر دوست صمیمی ریچل برای اینکه کودکان خود را مجبور به تمام کردن غذایشان کند از جمله‌ی معروف «تعداد زیادی از کودکان در آمریکا به دلیل گرسنگی در حال مرگ هستند.» استفاده می‌کند.

فیلم Crazy Rich Asians
سبک زندگی ریچل و مادرش با این‌که هردو از دو نسل کاملا متفاوت‌اند خیلی به هم نزدیک است، زیرا هردو به اجبار برای زندگی به عنوان مهاجر در آمریکا خود را آماده کرده بودند و برای این زندگی به تنهایی با چنگ و دندان جنگیدند و این کار بدون ازدواج در فرهنگ آسیایی کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

و در پایان باید یادآوری کنم که فیلم Crazy Rich Asians ثروت و زندگی با ساختار «سیندرلایی» را چنان زیبا نشان داده است که حتما شما را حیرت‌زده خواهد کرد ولی از طرفی هم سبک زندگی سنتی و عدم برابری حقوق زن و مرد که یکی از بزرگترین مشکلات در آسیاست در این فیلم به خوبی نشان داده خواهد شد.

https://slate.com/culture/2018/08/crazy-rich-asians-the-movie-adaptation-reviewed.html

نوشته بررسی فیلم Crazy Rich Asians اولین بار در گیم شات پدیدار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا