تمامی مطالب

فیلم‌های در حال اکران: بیزینس موفق رضا عطاران در «هزارپا»

کمتر پیش آمده که فیلمی از ابتدای شروع اکرانش در صدر جدول پرفروش‌ها باقی بماند. این کاری است که ابوالحسن داوودی با فیلم هزارپا یا بهتر است بگوییم رضا عطاران با کمدی روی پرده انجام داده است. در معرفی فیلم‌های روی پرده سراغ کمدی «هزارپا» می‌رویم که برای بیست و دومین روز است که در صدر جدول فروش قرار گرفته.

فیلم هزارپا در این سه هفته اکرانش هر هفته به طور متوسط ۵ میلیاردتومان فروخته است و فروش کل‌ آن به ۱۵ میلیاردتومان رسیده. این فیلم در حال حاضر فاصله کمی دارد تا جای کمدی «مصادره» اولین ساخته مهران احمدی را در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۱۳۹۷ بگیرد. با توجه به پتانسیل‌های «هزارپا» و البته بقیه فیلم‌هایی که منتظرشان هستیم بعید است فیلم دیگری بتواند به رقابت با این دو اثر نزدیک شود. آخرین فیلمی که از ابوالحسن داوودی روی پرده سینماها رفته بود، زادبوم، بعد از شش سال توقیف به اکران راه پیدا کرد. پیش‌تر هم فیلم «رخ دیوانه» را در سال ۱۳۹۳ ساخته بود که هر چند فیلم ناموفقی نبود اما همچنان نقطه مهمی در تاریخ سینمای ایران نه از بعد تجاری و نه سینمایی به حساب نمی‌آمد. حالا هزارپا روی پرده است. نقطه مقابل «زادبوم» که قرار بود فیلم روشنفکرانه‌ای باشد و درنهایت فیلم حوصله‌سربری از کار درآمده بود. «هزارپا» در عوض هر چیزی هست جز حوصله‌سربر و روشنفکرانه.

قصه فیلم هزارپا چیست؟

دو دزد خرده‌پا با یکدیگر رفیق هستند و کار می‌کنند. یکی از دزدها به طور اتفاقی از راز یک دختر جوان باخبر می‌شود و می‌خواهد از این موقعیت سوءاستفاده کند. مطابق معمول این مدل فیلم‌ها لابد حدس می‌زنید که درنهایت هم علاقه‌ای بین‌شان شکل می‌گیرد.

کارگردان فیلم هزارپا کیست؟

ابوالحسن داوودی را حالا دیگر جزو قدیمی‌های سینمای ایران محسوب می‌کنند. به خصوص که در کانون کارگردانان و خانه سینما جزو چهره‌های شاخص و فعال است. این کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده متولد سال ۱۳۳۴ است و فعالیتش در سینما از سال ۱۳۶۵ با نوشتن فیلمنامه «پاییزان» آغاز شد. فیلمی که رسول صدرعاملی کارگردانی‌اش کرد. داوودی اتفاقا هر وقت از شوخ‌طبعی‌اش استفاده کرده و کمدی ساخته کارهایش موفق‌تر بوده‌اند. به همین دلیل فکر می‌کنم یکی از بهترین فیلم‌هایش «نان و عشق و موتور هزار» است. با شوخی درجه یک در مورد دوم خرداد که هنوز هم در یادها مانده و بازی خوب سروش صحت. فیلمی که بنظر می‌رسد کارگردانش کاملا روحیه زمانه‌اش را درک کرده و از کلیشه‌ها هم خوب استفاده می‌کند. «هزارپا» کمدی خنده‌داری است. شوخی پشت شوخی که البته برخی از آنها گاهی به ورطه جلف بودن هم می‌افتند. فیلم ریتمش را تا آخر حفظ می‌کند و به لطف بازیگرانش مخاطب را سرحال نگهمیدارد.

ستاره فیلم هزارپا کیست؟

اگر جایش را داشت باید هم اسم جواد عزتی و هم رضا عطاران را در این بخش می‌آوردیم. فیلم قطعا مدیون هر دوی آنهاست. جواد عزتی در سال‌های اخیر نشان داده چه کمدین درجه یکی است و اگر کسی قرار باشد انتخاب بعد از رضا عطاران برای فیلم‌های کمدی باشد قطعا عزتی بهترین گزینه است. شیوه دیالوگ گفتن‌اش، حاضر جوابی و حضور ذهن‌اش و حفظ ریتم و راکورد بازی‌اش در کمدی‌ها عالی است. اما راستش را بخواهید فروش «هزارپا» بیش از کارگردان و نویسنده و هر بازیگر دیگری مدیون رضا عطاران است. رضا عطاران که منجی سینمای ایران است و برای کارگردانان حکم طلا را دارد. در سال‌های اخیر حتی یکی از فیلم‌هایش هم نبوده‌اند که به سوددهی نرسیده باشند. اتفاقا در کمدی‌هایی که بازی کرده و اغلب نقش یک آدم نه چندان سطح بالا را داشته موفق‌تر بوده تا کمدی‌های متفاوت خودش که اندکی به کمدی سیاه پهلو می‌زند. بداهه‌اش عالی است که برای یک بازیگر کمدی نعمتی محسوب می‌شود. عطاران جلوی دوربین می‌تواند هر فیلمی را در هر سطحی با بازی خوبش چند پله بالاتر ببرد.

چه کسانی از فیلم هزارپا خوش‌شان می‌آید؟

اول از همه اینکه اگر مراقب هستید بچه‌هایتان شوخی‌های ناخوشایند نشنوند یا احیانا سوالات نامناسب برایشان پیش نیاید بهتر است آنها را با خودتان به دیدن «هزارپا» نبرید. به جز این ولی اگر دنبال فیلم کمدی هستید که دست جمعی بروید و بخندید بهترین گزینه روی پرده است. وسط اخبار مربوط به قیمت دلار و وضع بازار ارز رضا عطاران می‌تواند مرهم اعصاب خسته‌مان در سینما شود.

جهت دانلود فیلم سینمایی هزارپا (نسخه بدون سانسور) به سایت هکس دانلود مراجعه کنید :

https://hexdownload.net/35982/hezarpa-2018-film/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا